Πανελλήνιες 2011 Βιολογία Γενικής: Θέματα-Απαντήσεις

Πανελλήνιες 2011 Βιολογία Γενικής: Θέματα-Απαντήσεις

Συνεχίζονται οι Πανελλαδικές 2011 με το μάθημα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας. Διαβάστε θέματα και απαντήσεις-λύσεις στη Βιολογία Γενικής στις Πανελλήνιες 2011.

«Αυξημένης δυσκολίας» χαρακτήρισαν πολλοί μαθητές τα θέματα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας στις Πανελλήνιες 2011. Οι εκπαιδευτικοί επιβεβαιώνουν οτι στη Βιολογία τα φετινά θέματα ήταν δύσκολα σε σύγκριση με τα περσινά. Απαιτούσαν κατανόηση των ερωτήσεων, κριτική και συνδυαστική σκέψη και καλή γνώση της ύλης.

Συνεχίστηκαν οι Πανελλαδικές 2011 με τους υποψηφίους να διαγωνίζονται σε μαθήματα Γενικής Παιδείας:

Βιολογία Γενικής Παιδείας
Φυσική Γενικής Παιδείας
Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής Γενικής Παιδείας
Ιστορία Γενικής Παιδείας

Διαβάστε τα θέματα Βιολογίας Γενικής Παιδείας στις Πανελλήνιες 2011:

Βιολογία Γενικής Παιδείας – Πανελλήνιες 2011

ΘΕΜΑ Α
Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό κάθε μίας από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις Α1 έως Α5 και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη λέξη ή στη φράση η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.

Α1. Τα ενδοσπόρια σχηματίζονται από
α. φυτά.
β. βακτήρια.
γ. πρωτόζωα.
δ. ιούς.
Μονάδες 5

Α2. Από νηματοειδείς δομές (υφές) αποτελούνται
α. τα βακτήρια.
β. τα πρωτόζωα.
γ. οι μύκητες.
δ. οι ιοί.
Μονάδες 5

Α3. Η τρύπα του όζοντος οφείλεται κυρίως
α. στο διοξείδιο του άνθρακα.
β. στο οξυγόνο.
γ. στα οξείδια του αζώτου.
δ. στους χλωροφθοράνθρακες.
Μονάδες 5

Α4. Δευτερογενές λεμφικό όργανο είναι ο
α. σπλήνας.
β. θύμος αδένας.
γ. μυελός των οστών.
δ. πνεύμονας.
Μονάδες 5

Α5. Μόλυνση ονομάζεται η
α. παραγωγή διαφόρων ουσιών από τους παθογόνους μικροοργανισμούς.
β. εγκατάσταση και ο πολλαπλασιασμός ενός παθογόνου μικροοργανισμού σε έναν οργανισμό.
γ. είσοδος ενός παθογόνου μικροοργανισμού σε έναν οργανισμό.
δ. εκδήλωση των συμπτωμάτων μίας ασθένειας.
Μονάδες 5

ΘΕΜΑ Β
Β1. Πώς μπορεί να εξηγηθεί με βάση τη θεωρία της φυσικής επιλογής η επικράτηση του χαρακτηριστικού «ψηλός λαιμός» στις καμηλοπαρδάλεις;
Μονάδες 8

Β2. Ποια είναι τα δύο κριτήρια κατάταξης των οργανισμών σε είδη και σε ποιες περιπτώσεις εφαρμόζεται το κάθε ένα από αυτά;
Μονάδες 6

Β3. Τι είναι η λυσοζύμη, πού εντοπίζεται και ποια είναι η δράση της;
Μονάδες 5

Β4. Να εξηγήσετε τις διεργασίες που οδηγούν στην πτώση του pH της βροχής κάτω από 5.
Μονάδες 6

ΘΕΜΑ Γ
Σε ένα οικοσύστημα υπάρχουν 5 (πέντε) πεύκα, που φιλοξενούν συνολικά 10.000 (δέκα χιλιάδες) κάμπιες, σε κάθε μία από τις οποίες παρασιτούν 500 (πεντακόσια) πρωτόζωα.
Γ1. Να σχεδιάσετε την τροφική πυραμίδα πληθυσμού του παραπάνω οικοσυστήματος (μονάδες 2). Nα εξηγήσετε τη μορφή της τροφικής πυραμίδας πληθυσμού του παραπάνω οικοσυστήματος (μονάδες 5).
Μονάδες 7

Γ2. Στο παραπάνω οικοσύστημα η ενέργεια που περιέχεται στο τροφικό επίπεδο των καμπιών είναι 50.000 (πενήντα χιλιάδες) KJ.
Να υπολογίσετε την ενέργεια των άλλων τροφικών επιπέδων (μονάδες 2).
Να σχεδιάσετε την τροφική πυραμίδα ενέργειας (μονάδες 2).
Να εξηγήσετε τους λόγους που καθορίζουν τη μορφή αυτής της τροφικής πυραμίδας (μονάδες 6).
Μονάδες 10

Γ3. Έστω ένα άτομο αζώτου (Ν), το οποίο μπορεί να εντοπιστεί οπουδήποτε βρεθεί (επειδή π.χ είναι ραδιενεργό). Αυτό το άτομο αζώτου εντοπίζεται σε κάποιο νιτρικό ιόν (Ν−3O) που βρίσκεται στο έδαφος. Να περιγράψετε τις πιθανές πορείες του ατόμου αυτού από τη στιγμή που προσλαμβάνεται από ένα φυτό έως ότου ξαναβρεθεί στο έδαφος, πάλι ως νιτρικό ιόν (Ν). −3O
Μονάδες 8

ΘΕΜΑ Δ
Δ1. Να περιγράψετε το δεύτερο στάδιο της πρωτογενούς ανοσοβιολογικής απόκρισης.
Μονάδες 9

Δ2. Να εξηγήσετε πώς τα μακροφάγα συμμετέχουν στην άμυνα του ανθρώπινου οργανισμού.
Μονάδες 6

Δ3 Μετά την είσοδο κάποιου είδους αντιγόνου σε έναν άνθρωπο, δεν παρουσιάζονται συμπτώματα ασθένειας. Η καμπύλη α στο παρακάτω διάγραμμα δείχνει τη μεταβολή της συγκέντρωσης των αντιγόνων, ενώ η καμπύλη β τη μεταβολή της συγκέντρωσης των αντισωμάτων που δημιουργήθηκαν για το συγκεκριμένο αντιγόνο στον οργανισμό του ανθρώπου.
Να εξηγήσετε το είδος της ανοσοβιολογικής απόκρισης με βάση τις καμπύλες του παραπάνω διαγράμματος.
Μονάδες 10

Δείτε τα θέματα Βιολογίας Γενικής Παιδείας στις Πανελλήνιες 2011 κάνοντας κλικ εδώ.

Δείτε τις απαντήσεις Βιολογίας Γενικής Παιδείας στις Πανελλήνιες 2011 κάνοντας κλικ εδώ (Φροντιστήριο Νέον), εδώ (Μεθοδικό), εδώ (Keystone), εδώ (Ορόσημο) και εδώ (Ορίζοντες).

Εν τω μεταξύ, για καλά διαβασμένους ήταν τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας στις Πανελλήνιες 2011, όπως φαίνεται από το πρώτο κύμα βαθμολόγησης των γραπτών.

Διαβάστε θέματα-λύσεις των Πανελληνίων 2011 σε όλα τα μαθήματα.

50 Σχόλια

  1. Επειδή ακούω οτί ήταν σαφέστατο και μου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι…σας πληροφορω οτι οχι μονο ειναι ελλιπεστατο αλλα και λαθος.ειμαι φοιτητρια ιατρικης και το συγκεκριμενο οσον αφορα στα αντισωματα ειναι καθαρα δευτερογενης-οντως βεβαια καθυστερει- αλλα σε βιβλια υπαρχει και αυτη η περιπτωση(δες.ασε που το εμβολιο δεν ειναι δυνατον να χορηγειται απευθειας σε αυτην την ποσοτητα.-εδινε η αδελφη μου πανελλαδικες για αυτο εψαξα το θεμα

  2. Κατά την άποψη μου η εκφώνηση του θέματος θα μπορούσε να είναι πιο συγκεκριμένη ως προς το ζητούμενο, «να εξηγήσετε το ΕΙΔΟΣ της ανοσοβιολογικής απόκρισης». Η απάντηση σε αυτό είναι πρωτογενής γιατί καθυστερεί η παραγωγή αντισωμάτων (περίπου 5-6 ημέρα) μετά την είσοδο των μικροοργανιμών. Δεν χρειάζεστε εδώ δύο καμπύλες αντισωμάτων για να συγκρίνετε το χρόνο αντίδρασης, ο άξονα χ ήταν βαθμονομημένος. Το απαράδεκτο, κατά την άποψη μου πάντα (αρκετοί συνάδελφοι διαφωνούν), είναι ότι αναμένεται απο τους μαθητές στην απάντηση τους να εξηγήσουν πως ενεργοποιήθηκε αυτή η ανοσοβιολογική απόκριση και γιατί το άτομο δεν εμφανίζει συμπτώματα (βλ. εμβόλιο), κάτι το οποίο δεν ζητείται απο την εκφώνηση!!!

  3. είδα το τελευταίο θεμα της βιολογίας γιατί εγραφε εξετασεις η κορη μου
    και επειδή εχω σχεση μετο αντικείμενο της ανοσοβιολογίας γραφω τα παρακατω
    το οτι ο ασθενής δεν νοσεί δεν δίνει καποιο στοχείο μπορεί να γίνει και απο εμβολιο αλλα αυτό είναι και χαρακτηριστικό της δευτερογενούς ανοσολογικης ανταποκρισης του οργανισμού
    το διαγραμμα αυτό φυσικά μπορεί να ταιριάζει με την ανοσολογικη απαντηση του οργανισμού σε εμβολιο αλλα σε καμμια περίπτωση δεν μπορεί να αποκλεισθεί και οτι θα μπορουσε να ταιριαζει και με δευτερογενή ανοσολογική απάντηση (η μνημη ενεργοπειειται απο 2-5 ημέρες το διάγραμμα ταιριάζει μια χαρα

  4. egw to mono poy exw na pw einai oti ta epeksa…..kai ws pros ton ogko twn apanthsewn alla kai sto d3….den 3erw an htan paraplanitiko h oxi ayto pou 3erw einai oti den pige to mialo mou eidika sto ebolio efoson den eiparxei kai tetoia kampili sto bilblio kai mou fanike ekeini thn stigmh ligo paralogo na baloun embolio….distuxws exasa mallon kai tis 2 monades…ok paidia polu einai aytoi pou kaname la8os min to psaxnete oti egine egine…eeeee den eimaste kai episthmones

  5. egw pou ta evala kai ta duo?dn prose3a thn erwthsh…oti h a kampulh htan adigona!ti 8a ginei 8a mou afairesoun thn askhsh????????
    exw grapsei kai to swsto!oti htan emvolio!!!!!!!!!!

  6. paidia ego evala kai ta 4 protogenhs me fisiko tropo.protogenhs me embolio deuerogenhs kai deuterogenhs me embolio….tha mou ta paroun sosta?

  7. Πιστεύω ότι και τα δύο αν είναι σωστά τεκμηριωμένα πρέπει να θεωρηθούν σωστά. Άλλωστε οι μορφές της ανοσοβιολογικής απόκρισης που δίνονται από το σχολικό βιβλίο δεν είναι όλες ίδιες.Υπάρχει καθυστέρηση βέβαια όμως δεν υπήρχε και στο θέμα του 2005; Εκεί βέβαια ο χρόνος δεν δίνονταν σε ημέρες αλλά γενικά χρόνος όμως γιατί έδωσαν απάντηση μόνο δευτερογενή ανοσοβιολογική απόκριση και δεν πήραν περιπτώσεις;

  8. kale!! Ma giati kanenas den exei proseksei oti oxi mono kathysterhse poses meres h apokrish, alla to oti h kampylh twn antiswmatwn ksekinaei apo to mhden! Sth deyterogenh apokrish mporei h sygentrwsh na einai elaxisth, alla toulaxiston yparxei.. Telos pantwn, egw persy edina k mphka na dw kai ta fetina apo periergia. Sigoura pio apaithtika, xairomai poly pou den dinw fetos! Genikws tha paroun polloi ligoterous auti ti xronia opote kala kouragia se osous dinoun k me psyxraimia sta ypoloipa : )

  9. σε μια δευτερογενή ανοσολογική αποκριση αν εχουν περασει πολλα χρόνια απο την πρωτογενή ο τίτλος των αντισωμάτων μπορεί να είναι μηδενικος τα b cells ομως διατηρούν την μνήμη για την γρήγορη αναπαραγωγη τους

  10. μετα την εισοδο ενός αντιγόνου σε ενα οργανισμό να μην ξεχναμε και το incubation period (περίοδος επώασης)
    για παραδειγμα ο ιος της πολυομυελιτιδας χρειάζεται πάνω απο 3 ημέρες απο την εισοδο του στο πεπτικό σύστημα για να εισβάλει στο νευρικο σύστημα και να προκαλεσει παραλύσεις στον χρόνο αυτό εχει προλάβει τα αναοσοποιητικό συστημα σε εμβολιασμένους να ανταποκριθεί

  11. το συμπερασμα είναι οτι κατα την γνωμη μου και οι 2 απαντησεις θα πρεπει να θεωρηθούν σωστές εφόσον αναλυθεί στοιχειωδως ο μηχανισμός και ας μην εχουμε υπερβολικες απαιτησεις απο μαθητές γ λυκειου που οι περισσότεροι θα ακολουθησους σχολες που ουδεμία σχεση εχουν με το αντικείμενο
    ελπιζω για ολους το υπουργείο να δωσει οδηγίες και να μην αγνοησει την αγωνια των μαθητών

  12. συμφωνα με τα προηγουμενα ετη καθως και με τα λεγομενα του βιβλιου, οι 4-5 ημερες μεχρι την παραγωγη των αντισωματων θεωρειται μεγαλη σαν διαρκεια συνεπως η αποκριση ειναι καθρα πρωτογενης. Για αλλη μια φορα παραδεχομαι πως ηταν απιστευτα δυσκολο και πως ειναι τουλαχιστον ηλιθιο να κοψουν 10 μοναδες απο αυτο. Παρ’ολα αυτα νομιζω οτι πρεπει να κοπουν τουλαχιστον 2-3 μορια σε αυτους που το εκαναν λαθος. Αλλα ρε παιδια πραγματικα κοιταξτε λιγο τι λετε. Λετε οτι δν υπαρχουν αυτες οι καμπυλες στο βιβλιο. Δηλαδη δν μπορουμε να καθησουμε να σκεφτουμε 2 πραγματα μονοι μας? Ελεος δλδ!!! Τελος, θελω να πω πως ειναι το ιδιο ηλιθιοι οσοι λενε οτι ηταν απολυτα ξεκαθαρο με εκεινους που λενε οτι ηταν λαθος! Συγγνωμη παιδια, αλλα οντως ηταν παλουκακι αλλα σε καμια περιπτωση δν ηταν λαθος. Η απαντηση ειναι μια και μοναδικη… Καλη συνεχεια και καλη επιτυχια ευχομαι σε ολους μας και ας το αφησουμε αυτο πισω! Οτι εγινε εγινε!;)

  13. Loipon poli apla dn emfanizei simptomata afou t xorigeitai emvolio kai epeidi i sigkentrosi ton antisomaton t xroniki stigmi 0 ine 0 katalavainoume oti dn iparxoun kittara mnimis stn organismo t anthropou opote i anosoviologiki apokrisi p tha simvei ine fisika protogenis

  14. loipon magkes gt exw diavasei polla gia to televataio 8ema(4 erwthma ama 8umamai kala)…h ekfwnhsh einai ok….nai to xerw me emvolio o organismos mporei na emfanisei sumpwmata p.x(puretos,diaroies ktlp)..mws avto isxuei to 1980…twra pia me ta exeligmena emvolia oi epiplokes einai elaxistes gia avto dn 8a emfanisei sumptwmata…akoma katw axioperiergo…ama to antigono dn hatne exas8enhmeno dn 8a eprepe na avxanotan h sugkentrwsh t?apote eprokeito gia pwtogenhs anosoviologikh apokrish me emvolio(texnith anosia)…..padws ia kapoion htane kalos sthn biologia kat kai eixe diavasei bilogia gen ta 8emata htane vata….:D(egw dn eimai ths 8etikhs katev8hnshs):S

  15. re dn pate kala htan odos polla kai paraplanitika alla eukola tspa mhn polu dinete shmasia pame kata diaolou me tetoio kratos

  16. ΛΟΙΠΟΝ ΠΑΙΔΕΣ ΔΙΑΒΑΣΑ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΑ ΟΤΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΣΑΝ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΤΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ. ΑΥΤΟ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΕΙΤΕ ΣΕ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥΣ ΠΟΥ ΠΡΗΖΟΥΝ ΤΑ ΑΥΤΑΚΙΑ ΣΑΣ ΝΑ ΜΗ ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΥΚΟΛΟ ΚΑΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΠΙΑΝΕΙ ΠΟΛΥ ΕΝΩ ΜΕΤΡΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΙΝΕΤΑΙ ΟΠΩΣ Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΕΝΩ ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟ 3ο ΠΕΔΙΟ! ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΗΤΑΝ ΓΙΑ ΚΑΛΑ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΚΑΝΕΙ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΛΕΓΑΝ ΟΤΙ ΔΕ ΘΑ ΠΕΣΟΥΝ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΑΦΟΥ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΗ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ… ΑΥΤΗ ΤΗ ΚΑΡΑΜΕΛΑ ΠΟΥ ΑΚΟΥΜΕ 4 ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΡΑ!!! ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΑΝ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙ ΚΑΛΑ ΣΕ 60 ΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΘΗΜΑ(ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΑ ΜΙΚΡΗ ΥΛΗ) ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΟΥ ΘΑ ΕΧΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ 150-1000 ΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΘΗΜΑ!!! ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΘΕΜΑ ΟΤΙ Η ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΕΙΝΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΗΣ ΕΝΩ ΕΧΕΙ ΠΕΣΕΙ ΙΔΙΑ ΑΣΚΗΣΗ ΠΡΙΝ 5 ΧΡΟΝΙΑ (ΜΑ ΑΚΡΙΒΩς ΙΔΙΑ). ΑΡΑ ΔΕΝ ΚΑΝΑΤΕ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΚΑΙ ΕΙΤΕ ΕΙΝΑΙ ΛΑΘΟΣ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΕΙΤΕ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΣΑΣ! ΔΕΝ ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΝΑ ΜΙΛΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΣΟΥ ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΠΡΙΝ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΗΙΕΣ ΕΝΩ ΣΟΥ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΑΣΚΗΣΗ….

  17. ΚΑΙ ΜΗ ΡΙΧΝΟΥΜΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΣΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΕΝΩ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΠΟΤΥΧΙΑ, ΑΦΗΡΗΜΑΔΑ, ΚΑΚΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ Ή ΚΑΚΗ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ ΑΠΟ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ!!! ΗΤΑΝ ΓΝΩΣΤΟ ΟΤΙ ΘΑ ΜΕΙΩΣΟΥΝ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΙΣΑΚΤΕΩΝ ΟΠΟΤΕ ΘΑ ΔΥΣΚΟΛΕΨΟΥΝ ΤΗ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ!!! ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΦΕΤΟΣ ΗΤΑΝ ΑΠΛΑ ΠΟΛΛΑ! ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΗΤΑΝ ΒΑΤΑ…

  18. παιδια δινω αυριο πανελληνιες και έχω αγχωθει γιατι δεν τα ξερω παπαγαλια! ξερω την υλη και καποια σημαντικα κομματια απεξω αλλα δεν εχω παπαγαλισει ολο το βιβλιο! θα έχω προβλημα? απαντηστε μου σας παρακαλω!

  19. απαντω σε οσους λενε οτι τα θεματα ηταν ευκολα.εδωσα περσυ πανελληνιεσ και νομιζω πωσ τα θεματα ειχαν αναλογη δυσκολια.ενας καλα διαβασμενος γραφει 18 (μιλαω για την πλειοψηφια) ενας μετρια πολυ χαμηλοτερα και οχι πολυ καλα οπως λενε μερικοι..επισης δεν ισχυει το οποιος εχει διαβασει γραφει γιατι πολλες φορες παιζει το αγχος σημαντικο ρολο για την αποδοση σου και για το ποσο ξεκαθαρο μυαλο εχεις την ωρα που γραφεις…

Γράψτε σχόλιο: