Νέες απολύσεις και “λουκέτα” στο δημόσιο. Πώς και πότε θα γίνουν

Πώς θα γίνουν οι νέες απολύσεις και τα “λουκέτα” στο δημόσιο που προβλέπονται στο Μεσοπρόθεσμο που κατατέθηκε στη Βουλή;

Συγχωνεύσεις, «λουκέτα» και βέβαια απολύσεις έρχονται ολοταχώς για φορείς και οργανισμούς του Δημοσίου, που θα σηκώσουν σχεδόν εξ ολοκλήρου το βάρος του δημοσιονομικού «κενού», το βάθος του οποίου θα συμφωνηθεί και θα καλυφθεί στην αξιολόγηση που βρίσκεται προ των πυλών.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ενώ το Μεσοπρόθεσμο που πέρασε από τη Βουλή τον περασμένο Φεβρουάριο προέβλεπε εξοικονόμηση 1,552 δις ευρώ από την αναδιάρθρωση του Δημοσίου, των ΔΕΚΟ και των ΟΤΑ, πλέον στο υπουργείο Οικονομικών ο σχεδιασμός εν όψει της κρίσιμης αξιολόγησης από τη Τρόικα προβλέπει τουλάχιστον 3 δις ευρώ, δηλαδή τα διπλάσια. Το σκηνικό συμπληρώνεται από τη σχεδόν αναπόφευκτη ανθρωποθυσία άλλων 12.500 δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι θα αποτελέσουν το κύμα διαθεσιμότητας Οκτωβρίου- Δεκεμβρίου και οι οποίοι όπως όλα δείχνουν θα φύγουν με οριζόντια «κριτήρια», δηλαδή πολύ απλά με κατάργηση ειδικοτήτων ή μονάδων ή θέσεων, καθώς φαίνεται και δια γυμνού οφθαλμού ότι δεν υπάρχει ο χρόνος για την όποια αξιολόγηση.

Η… ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Ειδικά όσον αφορά στην εξοικονόμηση 3 δις ευρώ έως το 2017, ο στόχος αυτός δεν μπορεί παρά να καλυφθεί από την αξιολόγηση(;) εξπρές φορέων, οργανισμών και ΔΕΚΟ που επιβαρύνουν τη Γενική Κυβέρνηση και οι οποίοι με κριτήρια αυστηρώς οικονομοτεχνικά θα αποφασιστεί εάν έχουν λόγο ύπαρξης, εάν πρέπει να συγχωνευθούν με ομοειδείς φορείς, με ποια δομή θα πρέπει να συνεχίσουν να λειτουργούν και βέβαια με ποιο και πόσο προσωπικό. Αν και από μια απλή ανάγνωση του μακροσκελούς καταλόγου των δημόσιων επιχειρήσεων, των Νομικών Προσώπων Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου, που επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, μπορεί να εντοπίσει κανείς περιπτώσεις που ο λόγος ύπαρξης τους είναι μάλλον «θολός», υπηρεσιακοί παράγοντες τονίζουν ότι αυτές οι περιπτώσεις δεν λύνουν το πρόβλημα, καθώς πρόκειται κυρίως για μικρές μονάδες, με περιορισμένο προσωπικό, επισημαίνοντας ότι μοιραία το «ψαλίδι» θα φτάσει σε οντότητες του Δημοσίου, που άπτονται «ευαίσθητων» πεδίων όπως η Υγεία, η Πρόνοια, η Παιδεία, η Άμυνα.

Όπως παραδέχονται κυβερνητικοί παράγοντες, μια τέτοια αξιολόγηση (;) τόσο στο στενό όσο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, δεν μπορεί να ξεκινήσει, πόσο μάλλον να ολοκληρωθεί εντός των ασφυκτικών χρονικών περιθωρίων που θέτει η Τρόικα, επισημαίνοντας ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος τα προηγούμενα δύο χρόνια, όταν δηλαδή θα έπρεπε να προχωρήσει η αξιολόγηση δομών και προσωπικού στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα, έτσι ώστε να αποφευχθούν οι οριζόντιες παρεμβάσεις. Οι ίδιοι κυβερνητικοί παράγοντες υπενθυμίζουν, ωστόσο, ότι και σε αυτό το πεδίο υπήρξε μεθοδολογικό σφάλμα ανάλογο με αυτό των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών, καθώς ενώ οι Γάλλοι εμπειρογνώμονες και οι ειδικοί του ΟΟΣΑ- που είχαν αναλάβει τη παροχή τεχνογνωσίας για τη μεταρρύθμιση του Δημοσίου- υποστήριζαν ότι χρειάζεται χρόνος για να γίνει ορθή αναδιάρθρωση του Δημοσίου, στο πλαίσιο των νέων αναγκών της χώρας, η Τρόικα επέμεινε στη θεραπεία- σοκ, δηλαδή στη καταμέτρηση του ανθρώπινου δυναμικού και στο «ξεφόρτωμα», αναγνωρίζοντας εκ των υστέρων, έστω με μισόλογα, ότι ο στόχος δεν ήταν δημοσιονομικός αλλά… συμβολικός.

ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ

Σε εξαιρετικά δύσκολη θέση μπορεί να βρεθεί το υπουργείο Οικονομικών και η κυβέρνηση συνολικά, λόγω και του σχεδιαζόμενου Ενιαίου Φόρου Ακινήτων, καθώς ο αρχικός στόχος του να πληρώσουν περισσότεροι λιγότερα, κινδυνεύει να πάει… περίπατο. Τη πρώτη κίτρινη κάρτα της Τρόικας δέχθηκε το σχέδιο για τη φορολόγηση των αγροτεμαχίων, καθώς τα τεχνικά κλιμάκια δεν πείστηκαν ότι μπορούν να εισπραχθούν 500- 700 εκατ. ευρώ από τα εκτός σχεδίου, όχι μόνο λόγω των πολλών εξαιρέσεων αλλά κυρίως λόγω της ελλιπούς βάσης δεδομένων, που θα αποτύπωνε την αξία των αγροτεμαχίων ανά την Επικράτεια. Το αποτέλεσμα ήταν να χαμηλώσει ο πήχης στα… 113 εκατ. ευρώ και τα υπόλοιπα να φορτωθούν στις πλάτες των ιδιοκτητών κατοικιών και οικοπέδων.

Τη δεύτερη κίτρινη κάρτα δέχθηκε ο μηχανισμός είσπραξης του νέου Φόρου, δηλαδή οι εφορίες. Έχοντας στα χέρια τους το αποτέλεσμα είσπραξης του ΦΑΠ (περίπου το 66% των βεβαιωθέντων φόρων), τα τεχνικά κλιμάκια της Τρόικας μετά από μαραθώνιες και σκληρές διαπραγματεύσεις δέχθηκαν να ανέβει ο πήχης της εισπραξιμότητας στο 70% αλλά επ’ ουδενί στο 85% που αφορά στην είσπραξη του Έκτακτου Τέλους μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Ήδη οι ειδικές ομάδες εργασίας του υπουργείου Οικονομικών καταβάλουν προσπάθειες έτσι ώστε να στηθεί ενισχυτικός μηχανισμός είσπραξης του νέου Φόρου, προκειμένου να πειστεί η Τρόικα να αποδεχθεί ποσοστό εισπραξιμότητας κοντά στο 85%, χωρίς ωστόσο να φαίνεται επί του παρόντος λόγος ή ίχνος αισιοδοξίας- παρά τις επίσημες διαβεβαιώσεις- με δεδομένο ότι τα τεχνικά κλιμάκια θεωρούν ότι οι φοροεισπρακτικές μονάδες δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν και στο βάρος της είσπραξης του Ενιαίου Φόρου, τουλάχιστον για το 2014.

«ΦΟΥΣΚΩΜΑ»

Το αποτέλεσμα είναι να βρεθεί το υπουργείο Οικονομικών και οι δύο κυβερνητικοί εταίροι μπροστά στο δίλημμα να διατηρηθεί το ισχύον Έκτακτο Τέλος Ακινήτων για μια ακόμα χρονιά ή να προχωρήσει ο Ενιαίος Φόρος αλλά με τελείως διαφορετική προσέγγιση καθώς θα πρέπει να «φουσκώσουν» οι συντελεστές της αρχικής κλίμακας, έτσι ώστε να διασφαλίζονται τα 2,9 δις ευρώ. Σε μια τέτοια περίπτωση, όμως, ωφελημένοι από την αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των ακινήτων θα είναι μόνο όσοι έχουν μικρή κατοικία ή μεσαία κατοικία σε περιοχή με Τιμή Ζώνης κάτω από 1.800- 1.900 ευρώ και μόνο εφόσον δεν διαθέτουν άλλο ακίνητο εντός ή εκτός σχεδίου, αφού πλέον ο φόρος θα υπολογίζεται ανά περιουσιακό στοιχείο και όχι συνολικά στην περιουσία.

Διαβάστε τι πρόκειται να γίνει με τις απολύσεις στο Δημόσιο.

ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Διαβάστε από τι κινδυνεύουν οι τραπεζικές καταθέσεις και τι ανακοίνωσαν οι τράπεζες.