ΙΧ: Όλες οι αλλαγές σχετικά με το νέο χαράτσι και τα τέλη κυκλοφορίας

Ποιες είναι οι αλλαγές στην αγορά αυτοκινήτου με το νέο χαράτσι και τα νέα τέλη κυκλοφορίας; Πώς θα επιβαρυνθούν οι ιδιοκτήτες οχημάτων και πώς αλλάζουν τα τέλη κυκλοφορίαςγια καινούργια και εισηγμένα αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με άρθρο του Φιλελεύθερου, το νέο σύστημα καθορισμού τελών κυκλοφορίας που ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο, έχει δύο βασικά στοιχεία: το τέλος άδειας κυκλοφορίας θα καθορίζεται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για όσα θα εγγράφονται μετά που θα ψηφιστεί και θα τεθεί σε ισχύ ο νόμος, ενώ για όσα είναι ήδη εγγεγραμμένα ή θα εγγραφούν μέχρι να τεθεί σε ισχύ ο νόμος, θα πληρώνουν τα τέλη που πληρώνουν μέχρι τώρα, με αύξηση €10, €20 ή €30 ανάλογα με τον κυβισμό και τις εκπομπές ρύπων. Ουσιαστικά, η πλειοψηφία των ήδη εν κυκλοφορία οχημάτων -μεσαία κατηγορία- θα επιβαρυνθεί με πρόσθετο χαράτσι €20 ενώ όσα είναι με κινητήρα άνω των 2.050 κ.ε. θα πληρώσουν χαράτσι €30 περισσότερα απ’ ό,τι τώρα.

Ο επιπρόσθετος φόρος στα υφιστάμενα αυτοκίνητα, επιβάλλεται σε συνεννόηση και με υπόδειξη της Τρόικας, για να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους και, ουσιαστικά, σημαίνει αύξηση των υφιστάμενων τελών κυκλοφορίας κατά μέσο όρο 15-20%, ενώ για τα οχήματα που θα εγγράφονται από την έγκριση του νόμου και μετά, οι αυξήσεις στις πλείστες περιπτώσεις είναι αυτών και πιο ψηλών ποσοστών. Να σημειωθεί ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι η ολοκλήρωση της συζήτησης και έγκρισης του νομοσχεδίου πριν το τέλος του έτους, ώστε να νέα τέλη να ισχύσουν με τις ανανεώσεις αδειών κυκλοφορίας για το 2014.

Παράλληλα, αλλάζουν και οι φόροι κατανάλωσης, οι οποίοι σε γενικές γραμμές δεν διαφοροποιούν ιδιαίτερα τα πράγματα, σε ορισμένες περιπτώσεις θα υπάρξουν κάποιες ελαφρές αυξήσεις, όμως θα υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις με νέα μοντέλα μεσαίου και μεγαλύτερο κυβισμού που θα υπάρξουν αισθητές μειώσεις, αφού θα καθορίζονται επίσης με βάση τους ρύπους. Στόχος όλων των αυξήσεων, είναι στην ουσία αφενός να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους από την εγγραφή και χρήση οχημάτων και αφετέρου να καλυφθεί ταυτόχρονα και η μείωση εσόδων που έφερε η αλλαγή στα τέλη εγγραφής που είναι ήδη και θα παραμείνουν στα €150 ανεξάρτητα από τον τύπο, τον κυβισμό και τους ρύπους κάθε οχήματος.

Ο νέος νόμος ουσιαστικά εισάγει την πολιτική της ενθάρρυνσης της χρήσης καινούργιων αυτοκινήτων, μικρότερων σε κυβισμό και νέων τεχνολογιών. Στην αγορά, ευνοεί τις πωλήσεις καινούργιων έναντι των εισηγμένων μεταχειρισμένων, που έστω κι αν είναι ηλικίας 3 ή 5 ετών έχουν κινητήρες παλαιότερης τεχνολογίας και πιο ρυπογόνους, αφού οι βιομηχανίες αυτοκινήτων κατασκευάζουν ολοένα και πιο εξελιγμένους κινητήρες που διατηρούν ή αυξάνουν την ισχύ τους με λιγότερα όμως καύσιμα και ρύπους. Αυτή προφανώς θα είναι η κύρια επίπτωση στην αγορά αυτοκινήτου, ενώ προφανώς τα ήδη εγγεγραμμένα (μεταχειρισμένα) αυτοκίνητα θα αποκτήσουν κάποια μεγαλύτερη αξία σε σύγκριση με την κατάσταση σήμερα, ιδιαίτερα για οχήματα μέσης κατηγορίας και ρυπογόνα πολύ μεγάλου κυβισμού, λόγω του ότι θα έχουν πιο χαμηλά τέλη κυκλοφορίας. Πρέπει όμως να λεχθεί ότι ως αντίβαρο των τελών κυκλοφορίας, στο νομοσχέδιο για τον φόρο κατανάλωσης προβλέπεται για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα η εισαγωγή ποσοστών απομείωσης με βάση την παλαιότητα, τα διανυθέντα χιλιόμετρα, τη γενική κατάσταση, το σύστημα προώθησης και τον τύπο του οχήματος.

Κατά τους υπολογισμούς της κυβέρνησης, σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», τα έσοδα του κράτους συνολικά από το νέο σύστημα, θα ανακτήσουν τις απώλειες από το τέλος εγγραφής και θα έχει και πρόσθετα έσοδα της τάξης του 1 εκατ. για το 2014, αν δεν μειωθούν κι άλλο οι πωλήσεις, που θα αυξάνονται σταδιακά για να φτάσουν τα 5 εκατ. το 2018, εφόσον θα υπάρχει ανανέωση του στόλου στους κυπριακούς δρόμους, θα μειώνονται τα υφιστάμενα οχήματα με πιο χαμηλά τέλη και θα αυξάνονται τα νεοεγγραφέντα – καινούργια και μεταχειρισμένα.

Σε σχέση με τα τέλη κυκλοφορίας που θα καθορίζονται με βάση τους ρύπους για οχήματα που θα εγγράφονται μετά την έγκριση των νέων τελών κυκλοφορίας, προβλέπονται τέσσερις κατηγορίες τελών (οι δύο με τον ίδιο συντελεστή επιβάρυνσής).

Στην πρώτη κατηγορία προβλέπεται ότι το μέρος της μάζας εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα – CO2 (συνδυασμένος κύκλος) σε γραμμάρια ανά χιλιόμετρο (gr/Km) του μηχανοκίνητου οχήματος θα πληρώνει τέλος άδειας κυκλοφορίας €0,5 ανά γραμμάριο/ ανά χιλιόμετρο (gr/Km). Δηλαδή ένα όχημα που έχει ρύπους 100 gr/Km θα πληρώνει €50 και ένα με 120 gr/Km θα πληρώνει €60. Ωστόσο η κατηγορία αυτή πρέπει να λεχθεί ότι αφορά κυρίως δίκυκλα, αφού τώρα δεν κυκλοφορούν περισσότερα από 700 οχήματα με τέτοιους ρύπους στους δρόμους.

Η δεύτερη κατηγορία, προβλέπει ότι για το μέρος μάζας μεγαλύτερο των 120 (gr/Km) και μικρότερο ή ίσο των 150 (gr/Km) θα πληρώνει τέλος άδειας κυκλοφορίας €3 gr/Km. Για παράδειγμα, ένα όχημα με ρύπους διοξειδίου του άνθρακα 140 gr/Km θα πληρώνει για άδεια κυκλοφορίας €120, που σχηματίζεται από τα €60 για τα πρώτα 120 gr/Km (€0,5 Χ120 gr/Km) και ακόμα €60 για τα υπόλοιπα 20 gr/Km (€3Χ20 gr/Km).

Η τρίτη κατηγορία, προβλέπει ότι για το μέρος μάζας μεγαλύτερο των 150 (gr/Km) και μικρότερο ή ίσο των 180 (gr/Km) θα πληρώνει τέλος άδειας κυκλοφορίας επίσης €3 gr/Km. Δηλαδή, ένα όχημα με ρύπους διοξειδίου του άνθρακα 170 gr/Km θα πληρώνει για άδεια κυκλοφορίας €210, που σχηματίζεται από τα €60 για τα πρώτα 120 gr/Km της πρώτης κατηγορίας (€0,5 Χ120 gr/Km), ακόμα €90 για τα υπόλοιπα 30 gr/Km μέχρι τα 150 gr/Km της δεύτερης κατηγορίας (€3Χ20 gr/Km) και ακόμα 60 για τα υπόλοιπα 30 gr/Km μέχρι τα 170 gr/Km.

Η τέταρτη κατηγορία προβλέπει ότι για το μέρος της μάζας ρύπων μεγαλύτερο των 180 (gr/Km) θα καταβάλλονται €8 ανά gr/Km. Δηλαδή για ένα όχημα με ρύπους 220 gr/Km το τέλος άδειας κυκλοφορίας θα είναι €560 που σχηματίζεται με τον ίδιο τρόπο (€240 για τα πρώτα 180 gr/Km και ακόμα €320 για τα υπόλοιπα 40 gr/Km.

Για τα φορτηγά τα τέλη κυκλοφορίας θα είναι από 100 έως 400 ανάλογα με το μεικτό τους βάρος, και για τα λεωφορεία από 200 έως 736 ανάλογα με τις θέσεις τους. Αλλαγές υπάρχουν και για τα βαν και βαν που μετατράπηκαν σε σαλούν.

Δέκα παραδείγματα σε όλες τις κατηγορίες

Ο τρόπος καθορισμού των ρύπων CO2 για κάθε είδος οχήματος, καθορίζεται με βάση ευρωπαϊκά πρότυπα. Επειδή όμως για ορισμένα οχήματα -κυρίως μεταχειρισμένα εισαγόμενα από την Ιαπωνία- υπάρχει το ιαπωνικό πρότυπο που συνήθως ορίζει πιο χαμηλούς ρύπους από το ευρωπαϊκό, στο νομοσχέδιο προβλέπεται φόρμουλα καθορισμού των ρύπων με βάση την επίσημη κατανάλωση του οχήματος, όπως και διαδικασία επίλυσης διαφορών όταν προκύπτουν.

Ο «Φ» δίνει μερικά παραδείγματα για τα υφιστάμενα και τα νέα τέλη που θα ισχύουν σε συγκεκριμένες μάρκες, μοντέλα και τύπους οχημάτων με βάση τους ρύπους όπως ορίζονται στην ιστοσελίδα www. car-emissions. com, που ουσιαστικά αποτελεί και την επίσημη βάση δεδομένων για τον σκοπό αυτό για τη Βρετανία και πολλές άλλες χώρες. Τα υφιστάμενα τέλη κυκλοφορίας, βρίσκονται στην ιστοσελίδα του ΤΟΜ.

> Για παράδειγμα, ένα MERCEDES-BENZ C-Class Saloon C 220 CDI του 2009 με κινητήρα 2.149 κ.ε. και ρύπους 173 gr/Km, πληρώνει σήμερα €312. Με τα νέα τέλη το ίδιο όχημα του ιδίου έτους αν εισαχθεί ως μεταχειρισμένο και εγγραφεί, θα πληρώνει τέλος κυκλοφορίας €219. Το αντίστοιχο μοντέλο ως καινούργιο (MERCEDES-BENZ C-Class Saloon C 220 CDI, του 2012 με ECO Start/Stop) έχει κινητήρα 2.143 κ.ε και ρύπους 125 gr/Km θα καταβάλλει τέλος κυκλοφορίας μόλις €75.

> Το MERCEDES-BENZ E-Class Saloon E 220 CDI, του 2012, με κινητήρα 2.143 κ.ε. και ρύπους 139 gr/Km πληρώνει τώρα €311 και με το νέο σύστημα θα πληρώνει €117.

> Το HYUNDAI ix35 1.6l GDi 4×2 με κινητήρα 1.591 κ.ε. και ρύπους158 gr/Km με την υφιστάμενη νομοθεσία καταβάλλει τέλη κυκλοφορίας €95 ενώ με βάση τους ρύπους θα καταβάλλει €174.

> Το KIA Sportage ‘1’ 1.6 GDi 133bhp, με κινητήρα επίσης 1.591 κ.ε. και ρύπους149 gr/Km έχει τώρα τέλος κυκλοφορίας €95 ενώ με βάση τους ρύπους θα καταβάλλει €147.

> Το NISSAN Qashqai 1.6 του 2011 με κινητήρα επίσης 1.598 κ.ε. και ρύπους144 gr/Km έχει τώρα τέλος κυκλοφορίας €95 ενώ με βάση τους ρύπους θα καταβάλλει €132.

> Το BMW 5 Series F10/F11, 520i Saloon με κινητήρα 1,997 κ.ε. και ρύπους 163 g/km, πληρώνει τώρα τέλος κυκλοφορίας €238 ενώ με το νέο καθεστώς θα πληρώνει €183.

> Το TOYOTA Auris TR 1.4 D-4D του 2012 με κινητήρα 1.364 κ.ε και ρύπους 128 g/km πληρώνει τώρα τέλος κυκλοφορίας €58 ενώ με το νέο καθεστώς θα πληρώνει €84, ενώ το ίδιο μοντέλο στην έκδοση του 2009 με ρύπους 132 g/km αν εγγραφεί ως εισαγόμενο μεταχειρισμένο θα πληρώνει τέλος κυκλοφορίας €96.

> Το TOYOTA Yaris 1.33 VVT-i του 2012 με κινητήρα 1.329 κ.ε. και ρύπους 123 g/km πληρώνει τώρα ετησίως €56 ενώ με το νέο καθεστώς θα πληρώνει €69, ενώ το ίδιο μοντέλο στην έκδοση του 2009 με ρύπους 136 g/km αν εγγραφεί ως εισαγόμενο μεταχειρισμένο θα πληρώνει τέλος κυκλοφορίας €108.

Αν πάμε σε οχήματα μεγάλου κυβισμού (που αποτελούν στην πράξη περίπου το 30% των εγγραφέντων οχημάτων) η εικόνα είναι διαφορετική.

> Για παράδειγμα το BMW X5 Series E70 X5 xDrive30d με κινητήρα 2.993 κ.ε ντίζελ έχει τώρα τέλος κυκλοφορίας €384, με ρύπους 198 g/km στην έκδοση του 2012 με τα νέα τέλη θα πληρώνει €576, ενώ ακριβώς το ίδιο μοντέλο στην έκδοση του 2009 έχει ρύπους 217 g/km αν εγγραφεί με τις νέες συνθήκες θα έχει τέλος κυκλοφορίας €536.

> Ένα LAND ROVER Range Rover Sport 3.0 V6 με ρύπους με κινητήρα 2.993 κ.ε. ντίζελ, έχει τώρα τέλος κυκλοφορίας €588, με ρύπους 243 g/km, ενώ με τα νέα τέλη θα πληρώνει €744.

Διπλάσια τέλη κυκλοφορίας για τα διπλοκάμπινα

Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, τα διπλοκάμπινα πληρώνουν τέλος άδειας κυκλοφορίας με βάση τον κυβισμό τους όπως τα σαλούν, αλλά μειωμένο κατά 55%, ενώ υπάρχει και μέγιστο τέλος των €300.

Με τη νέα νομοθεσία, τα διπλοκάμπινα (και μονοκάμπινα) θα πληρώνουν τέλος κυκλοφορίας και πάλι με βάση τον κυβισμό και όχι τους ρύπους.

Αυτά με μηχανή κυβισμού μέχρι 1.650 κ.ε. θα πληρώνουν τέλος κυκλοφορίας €0,05/κ.ε., ωστόσο, ουσιαστικά υπάρχουν ελάχιστα τέτοια στους δρόμους.

Τα διπλοκάμπινα και μονοκάμπινα με κινητήρα άνω των 1.650 κ.ε. θα πληρώνουν με τις νέες προβλέψεις τέλος κυκλοφορίας που ορίζεται στα €0,10/κ.ε.

Δηλαδή, ένα διπλοκάμπινο με κινητήρα 2.2 (που είναι η πλειοψηφία) πληρώνει τώρα από €133 έως €147. Με τις νέες προβλέψεις τα ίδια μοντέλα θα πληρώνουν -υφιστάμενα και αυτά που θα εγγράφονται- από €205 έως και €250, συν επιπλέον τα 20 ή 30 της επιβάρυνσης. Δηλαδή από €235- 280.

Ουσιαστικά έχουμε αυξήσεις μέχρι και 100%.

Σύμφωνα με το σκεπτικό, οι μειώσεις στα διπλοκάμπινα (όπως και τα φορτηγά και λεωφορεία) κρίθηκε από τον Έφορο Κρατικών Ενισχύσεων ότι είναι κρατική ενίσχυση και πρέπει να καταργηθούν, γι’ αυτό και οι καυτές αυξήσεις.

Διαβάστε για τα τέλη κυκλοφορίας κάθε μήνα και τις αλλαγές στους φόρους των ΙΧ.

ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Διαβάστε από τι κινδυνεύουν οι τραπεζικές καταθέσεις και τι ανακοίνωσαν οι τράπεζες.