Θεόδωρος & Γιάννα Αγγελοπούλου: Πώς έβγαλαν τόσα δις, ποιες οι ζημιές που κόστισαν 6 δις

Πώς έβγαλαν τόσα χρήματα Θεόδωρος και Γιάννα Αγγελοπούλου;

Εως την άνοιξη του 2005 ο Αγγελόπουλος συγκέντρωσε και πάλι στόλο μεγάλων δεξαμενόπλοιων και φορτηγών που τον πούλησε έναντι 750.000.000 δολ.

Τον επόμενο Ιούνιο, το 2006, πούλησε και τα συνολικά δεκαεπτά φορτηγά έναντι 735.00.000 δολ. στην Quintana Maritime του Σταμάτη Μολάρη, η οποία αργότερα απορροφήθηκε από την Excel Maritime του -σε μεγάλα προβλήματα πλέον- Βίλυ Παναγιωτίδη.

Ενα χρόνο αργότερα, το 2007, η άλλη εισηγμένη του Πέτρου Γεωργιόπουλου, η Genco Shipping & Trading (διαχειρίστρια φορτηγών) αγόρασε από τη Metrostar του Αγγελόπουλου έναντι 1,1 δισ. δολ. εννέα πολύ μεγάλα φορτηγά.

Τον Ιούνιο του 2010 έγινε και το deal που προαναφέρθηκε με την General Maritime του Γεωργιόπουλου, που κατά πολλούς τον κατέστρεψε.

Πολλοί είναι εκείνοι που βλέπουν με σκεπτικισμό τη σχέση Γεωργιόπουλου – Αγγελόπουλου, αφού ο πρώτος κάθε φορά φέρεται να αγοράζει ακριβά πλοία από τον Θόδωρο.

Λίγοι μπορούν να ξέρουν το παρασκήνιο της σχέσης αυτής, αλλά -σε κάθε περίπτωση- αν ο Γεωργιόπουλος θελήσει να αγοράσει και πάλι από τον Αγγελόπουλο, θα πρέπει να ρωτήσει πλέον πρώτα τα αφεντικά του, το αμερικανικό private equity fund Oaktree Capital που έχει εξαγοράσει τη χρεοκοπημένη Genmar και έχει αφήσει απλώς στο πηδάλιο τον Γεωργιόπουλο.

Ο διαβόητος asset player και το «κόλπο» με τα mega yachts

Το κατά πόσο ο Αγγελόπουλος μπορεί να πετύχει σημαντικές αποδόσεις για τα χρήματά του από τα αλλεπάλληλα deals είναι κάτι που μόνο ο ίδιος το ξέρει, λένε παλαιοί καπεταναίοι που πιστεύουν ότι τα καράβια πρέπει να αγοράζονται για να δουλεύονται και όχι για να αλλάζουν χέρια σαν μετοχές, με σκοπό το γρήγορο κέρδος.

Αυτό που είναι γνωστό είναι ότι είναι πλέον διαβόητος διεθνώς ως asset player.

Εξάλλου την ίδια στρατηγική φέρεται να ακολουθούσε και όταν ήταν ιδιοκτήτης της Oceanco, ναυπηγείου που ειδικεύεται στα mega yachts. Την αγόρασε το 2002 και την πούλησε τον Μάρτιο του 2010 στον Mohammed Al Barwani από το Ομάν. Στο μεταξύ όμως ναυπήγησε πολλά yachts, όπως το 82 μέτρων «Alfa Nero».

Το «Alfa Nero», πολύ γνωστό στις Κυκλάδες από τις βόλτες του Θόδωρου και της Γιάννας, αλλά και άλλα αρχικά τα χρησιμοποιούσε ο ίδιος με ό,τι διαφήμιση αυτό συνεπάγεται και μετά τα πουλούσε.

Η κίνηση του Θόδωρου Αγγελόπουλου είναι ένδειξη ότι ένας μεγάλος επιχειρηματίας του κλάδου εκτιμά πως οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν πιάσει πάτο. Είναι όμως έτσι;

Πράγματι, η πλεονάζουσα παραγωγική δυναμικότητα των ναυπηγείων της Ασίας είναι μεγάλη και ο μεταξύ τους ανταγωνισμός έχει πιέσει τις τιμές σε επίπεδα συχνά ακόμα και κάτω του κόστους. Και αυτό ενώ οι παραγγελίες που μπαίνουν βαίνουν διαρκώς μειούμενες από το φθινόπωρο του 2008, οπότε ξέσπασε η μεγαλύτερη κρίση στην ποντοπόρο που θυμάται ο εφοπλιστικός κόσμος.

Οι αξίες των πλοίων έχουν υποχωρήσει τόσο που δεν καλύπτουν τα δάνεια που έχουν αντληθεί για να αγοραστούν, οδηγώντας ολοένα και συχνότερα τις τράπεζες σε πλειστηριασμούς ποντοπόρων προκειμένου να πάρουν μέρος από τα κεφάλαιά τους, αφού οι πλοιοκτήτες αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τον δανεισμό τους.

Οι ναύλοι, τα έσοδα δηλαδή των πλοίων, έχουν υποχωρήσει δραματικά και τις περισσότερες φορές σε επίπεδα κάτω από εκείνα στα οποία το πλοίο βγάζει τα έξοδά του και εξυπηρετεί τα χρέη του.

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, όπως και οι περισσότεροι εφοπλιστές, δεν αγοράζει με μετρητά τα πλοία, αλλά με κάποια συμμετοχή και δάνεια. Η συμμετοχή αυτή όμως έχει αυξηθεί σημαντικά μετά την κρίση, επειδή οι τράπεζες φοβούνται να πάρουν μεγάλο ρίσκο.

Ετσι από το 10% που ήταν παλιά έχει φτάσει ακόμα και στο 40-50% σήμερα, όπως εξηγούν ναυλομεσιτικές πηγές. Γι’ αυτό και πολλοί αμφισβητούν το πόσα χρήματα έχει βγάλει από τα αλλεπάλληλα deals του ο Αγγελόπουλος.

Στην Ελλάδα πάντως η οικογένεια Θόδωρου και Γιάννας Αγγελοπούλου παραμένει μια από τις πλουσιότερες της χώρας, χωρίς ωστόσο να έχει αξιόλογη επιχειρηματική δραστηριότητα, πέραν της εκμετάλλευσης μερικών ακινήτων και κάποιας συμμετοχής σε μεγάλη τράπεζα.

Η ισχνή επιχειρηματική παρουσία στην Ελλάδα του Θόδωρου Αγγελόπουλου έγινε ισχνότερη την περασμένη Δευτέρα, όταν ανακοίνωσε την αναστολή λειτουργίας της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος» και του ραδιοφωνικού σταθμού City.

Οι αιτίες που ώθησαν τον γόνο μιας από τις ιστορικότερες επιχειρηματικές οικογένειες της χώρας να βάλει τέλος στις δραστηριότητές του στον χώρο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, σίγουρα δεν εστιάζονται αλλά πάντως δεν είναι και άσχετες με την κακή οικονομική πορεία της εφημερίδας.

Λέγεται ότι από αυτή τη δραστηριότητά της η οικογένεια Θόδωρου Αγγελόπουλου έγινε φτωχότερη κατά περίπου 70 εκατ. ευρώ- ποσόν που βεβαίως είναι σχετικά μικρό αν συγκριθεί με την αξία του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων της οικογένειας.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 2005 όταν πούλησε τον στόλο του, τον οποίο αποτελούσαν τότε 19 δεξαμενόπλοια, εισέπραξε 520 εκατ. δολάρια.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ανθρώπων που γνωρίζουν καλά το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων της οικογένειας Θεόδωρου Αγγελόπουλου, η προσωπική περιουσία του μεγιστάνα προσέγγιζε τα 10 δισ. ευρώ πριν από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης.

Σήμερα έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της μεγάλης συρρίκνωσης της χρηματιστηριακής αξίας πολλών επενδύσεων σε τραπεζικές μετοχές και σε άλλα χρηματοπιστωτικά προϊόντα υψηλού ρίσκου, οι οποίες είχαν γίνει από τις πολλές και ποικίλες επιχειρήσεις που ελέγχει στο εξωτερικό ο Θόδωρος Αγγελόπουλος.

Μεγαλομέτοχος στην UΒS

Η μεγάλη ζημιά που υπέστη λόγω της κρίσης το χαρτοφυλάκιο του Έλληνα επιχειρηματία ήταν η κατρακύλα της μετοχής της τράπεζας UΒS- ο Θόδωρος Αγγελόπουλος φέρεται από τις ελβετικές εφημερίδες ως ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος, με ποσοστό που μπορεί να φτάνει μέχρι και το 8%.

Είναι αλήθεια ότι η σχέση του Θόδωρου Αγγελόπουλου με την UΒS παραμένει μυστήριο καθώς επισήμως δεν φαίνεται στη λίστα των μεγαλομετόχων. Ωστόσο, τον Απρίλιο του 2008 οι ελβετικές εφημερίδες θεωρούσαν σχεδόν δεδομένο ότι ο Έλληνας «εφοπλιστής και μεγιστάνας» της χαλυβουργίας είναι, μέσω πολλών εταιρειών του, ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος της UΒS, μιας από τις μεγαλύτερες τράπεζες του πλανήτη.

Σήμερα η κεφαλαιοποίηση της τράπεζας ανέρχεται στα 39 δισ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι αν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ρευστοποιήσει τη συμμετοχή του στην τράπεζα θα εισπράξει περίπου 3 δισ. ευρώ.

Αγοραπωλησίες πλοίων

Στη ναυτιλιακή αγορά θεωρούν τον Θόδωρο Αγγελόπουλο έναν από τους ικανότερους επιχειρηματίες στις αγοραπωλησίες πλοίων και ότι οσφραίνεται τον κατάλληλο χρόνο, δηλαδή πότε θα αγοράσει και πότε θα πωλήσει τα πλοία του. Υπολογίζεται ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια ο συνολικός τζίρος των αγοραπωλησιών που πραγματοποίησε ανήλθε στα 2,76 δισ. ευρώ.

Το 2005 πώλησε στον Έλληνα εφοπλιστή Πήτερ Γεωργιόπουλο 19 δεξαμενόπλοια – το σύνολο του στόλου του- έναντι 520 εκατ. δολαρίων. Τότε κάποιοι υπέθεσαν ότι ο επιχειρηματίας θα εγκατέλειπε τις δραστηριότητές του στην ποντοπόρο ναυτιλία, αλλά πολύ σύντομα διαψεύστηκαν.

Ο Θ. Αγγελόπουλος συνέχισε να αγοράζει και να πωλεί πλοία κερδίζοντας σημαντικά ποσά. Σήμερα ο επιχειρηματίας έχει παραγγείλει 24 νέα φορτηγά πλοία, από τα οποία άλλα είναι ήδη έτοιμα και άλλα ναυπηγούνται στην Άπω Ανατολή.

Χαλυβουργίες και ακίνητα

Όταν η οικογένεια Αγγελόπουλου δραστηριοποιήθηκε στο εξωτερικό, μετά τη δολοφονία του Δημ. Αγγελόπουλου, δεν μπορούσε φυσικά να μην επενδύσει και σε αυτό που γνώριζε πολύ καλά, στη χαλυβουργία. Σε αυτό τον κλάδο, άλλωστε, ήταν η πρώτη μεγάλη επενδυτική δραστηριότητα της οικογένειας στην Ελλάδα.

Ο Θόδωρος κληρονόμησε από τον πατέρα του Παναγιώτη Αγγελόπουλο τις χαλυβουργίες Geselschaft στην Ελβετία, Αlpha Steel στο Κάρντιφ της Ουαλίας, Βeta Steel στην Ιντιάνα των ΗΠΑ.

Οι επενδύσεις της οικογένειας Θόδωρου Αγγελόπουλου δεν περιορίζονται στη χαλυβουργία, την ποντοπόρο ναυτιλία και τις τράπεζες. Σημαντικές επενδύσεις έχει πραγματοποιήσει και στην αγορά ακινήτων, κυρίως σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.

ΑΠΟ ΤΑ 10 ΣΤΑ 6 ΔΙΣ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η περιουσία του Θ. Αγγελόπουλου από τα 10 δισ. ευρώ που ήταν πριν από την κρίση μειώθηκε στα 6 δισ. ευρώ

Διαβάστε πώς Θεόδωρος και Γιάννα Αγγελοπούλου έχασαν 756 εκ. εν μια νυκτί.

ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Διαβάστε από τι κινδυνεύουν οι τραπεζικές καταθέσεις και τι ανακοίνωσαν οι τράπεζες.