Αυτός είναι ο φράχτης στον Έβρο: Εμπόδιο εισβολής, πότε είναι έτοιμος, πόσο κοστίζει [φωτο]

Τι προβλέπει το έργο για τον φράχτη στον Έβρο που ξεκίνησε; Η διαδικασία σχεδιασμού, μελέτης και ανάθεσης διήρκησε μόλις τρεις μήνες.

Τον Απρίλιο του 2021 θα έχει ολοκληρωθεί ο νέος φράκτης, μήκους 26 χλμ, που τοποθετείται στα ελληνοτουρκικά σύνορα στον Έβρο, προκειμένου να λειτουργήσει αποτρεπτικά σε νέα περιστατικά όπως αυτό που συνέβη τον περασμένο Μάρτιο, όταν η Τουρκία «εργαλειοποίησε» χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες προωθώντας τους στα σύνορα, για να περάσουν παράνομα στο ελληνικό έδαφος.

Το Σάββατο στον Έβρο, ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης ενημερώθηκε για την έναρξη εργασιών κατασκευής του νέου φράκτη, επισημαίνοντας πως: «Είναι το ελάχιστο που μπορούσαμε να κάνουμε για την ασφάλεια των συνόρων και για να αισθάνονται οι πολίτες του Έβρου πιο ασφαλείς».

Η δημιουργία του φράκτη στον Έβρο θα συμβάλλει στην προάσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας στέλνοντας παράλληλα ένα σαφές μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι η Ελλάδα προστατεύει με επάρκεια τα εξωτερικά ευρωπαϊκά σύνορα.

Το έργο συνεπάγεται πολλαπλά οφέλη καθώς πέραν του βασικού αμυντικού-αποτρεπτικού του χαρακτήρα, θα λειτουργήσει και ως ένα σύγχρονο αντιπλημμυρικό έργο με γνώμονα αφενός την ιδιαίτερη γεωμορφολογία του Έβρου και αφετέρου το σεβασμό στην τοπική αγροτική παραγωγή.

Νέος φράκτης μήκους 26 χλμ

Ο νέος φράκτης κατασκευάζεται στην περιοχή των Φερών και θα εκτείνεται τμηματικά σε τρία μέρη.

Συγκεκριμένα:

Το πρώτο μέρος στην περιοχή Μαυράγκαθου (Παρατηρητήριο Εγνατία) πλησίον του Μοναστηρακίου μήκους 2.128 μ.

Το δεύτερο μέρος στην περιοχή Πόρου – Κτήματος Τσιρόζη (Παρατηρητήρια Πέτρας – Ρεκαλίδη – Καραγώγου) πλησίον των Φερών μήκους 13.885 μ.

Το τρίτο μέρος περιμετρικά της περιοχής «Πέταλο» πλησίον των κοινοτήτων Πέπλου και Βρυσούλας μήκους 8.833 μ.

Ουσιαστικά πρόκειται να καλύψουν σημεία της συνοριογραμμής, όπου ο ποταμός Έβρος δεν λειτουργεί ως φυσικό σύνορο καθώς το τουρκικό έδαφος «μπαίνει» δυτικά του ποταμού, και υπάρχουν δυσκολίες στη φύλαξη του.

Ο νέος φράχτης θα αποτελείται από ισχυρό μεταλλικό κιγκλίδωμα από χάλυβα ύψους 5 μέτρων. Τα νέα τμήματα που θα κατασκευαστούν στα αναχώματα του Έβρου, σε σχέση με αυτά περιοχών χαμηλών ζωνών, θα είναι πιο ισχυρά τεχνικά, ενώ θα τοποθετηθούν και οκτώ νέα υπερυψωμένα αντιβαλλιστικά παρατηρητήρια, κατά μήκος των τεχνητών εμποδίων, για χρήση από τον Ελληνικό Στρατό.
P3

Το εξώτερο επιτρεπτό όριο τοποθέτησης του φράκτη, καθορίσθηκε από το υπουργείο Εξωτερικών και υλοποιήθηκε επί τόπου από τη Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού.

Η ακριβής θέση των εμποδίων καθορίσθηκε με συνεργασία υπουργείου Εξωτερικών, υπουργείου Εθνικής Άμυνας και υπουργείου Προστασία του Πολίτη.

Πέραν των επιχειρησιακών απαιτήσεων, λήφθηκαν υπόψη οι λειτουργικές απαιτήσεις, οι γεωμορφολογικές συνθήκες οι περιβαλλοντικές συνθήκες και οι υδρολογικές συνθήκες.

Παράλληλα κατασκευάζονται χωματουργικά έργα συντήρησης, αναβάθμισης και κατασκευής νέων οδών επιτήρησης και συντήρησης των τεχνητών εμποδίων κατά μήκος του ποταμού, ενώ θα πραγματοποιηθούν εργασίες βελτίωσης σε 57 υφιστάμενες στρατιωτικές υποδομές (φυλάκια/παρατηρητήρια), οι οποίες περιλαμβάνουν οικοδομικές και ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες επισκευών και αναβαθμίσεων.

Αντικειμενικός στόχος

Ο νέος φράκτης, που θ’ αποτελείται από ισχυρό μεταλλικό κιγκλίδωμα, θα λειτουργήσει αποτρεπτικά σ’ επιχειρούμενη είσοδο μεμονωμένων ατόμων ή ομάδων ατόμων που φέρουν και ελαφρό εξοπλισμό για αναρρίχηση ή θα προσπαθήσουν να προκαλέσουν καταστροφές σε τμήματά του.

Παράλληλα θα μπορεί ν’ αντέχει σε κρούση ελαφρών οχημάτων, ενώ υπό προϋποθέσεις θ’ αντικρούει αποτελεσματικά και βαρύτερα αυτοκινούμενα.

Τα θεμέλια θα είναι βάθους 1 μ., που δεν θα επιτρέπει την διέλευση του φράκτη μετά από εκσκαφτική δραστηριότητα. Ταυτόχρονα ο φράκτης θα επιτρέπει την οπτική επαφή με την απέναντι πλευρά και την ελεύθερη δίοδο νερού σε περίπτωση πλημμυρών του ποταμού.

Ενισχύεται και ο υπάρχον φράκτης

Παράλληλα συντηρείται και ενισχύεται ο υφιστάμενος φράκτης μήκους 12,5 χλμ. που καλύπτει το χερσαίο τμήμα των συνόρων από τον μεθοριακό σταθμό 1 των Καστανιών μέχρι τη Νέα Βύσσα.

Οι εργασίες συντήρησης αφορούν τμήμα 10 χλμ, το οποίο υπέστη φθορές στην κρίση του περασμένου Μαρτίου, ενώ θα υπάρξει πλήρη αντικατάσταση στα τελευταία νότια 400 μ., αφού εκεί ο φράκτης καταστράφηκε σχεδόν ολοκληρωτικά λόγω της κακοκαιρίας.

Με το τέλος των εργασιών, το ύψος του υφιστάμενου φράκτη θα φτάνει τα 5 μ. από 3,5 μ. που είναι σήμερα.

Άμεση κινητοποίηση

Η συνολική διαδικασία σχεδιασμού, μελέτης και ανάθεσης του έργου διήρκησε λιγότερο από τρεις μήνες, πράγμα πρωτόγνωρο στη διαδικασία ανάθεσης δημοσίων έργων.

Τη δημιουργία νέου φράχτη αλλά και την ενίσχυση του υφιστάμενου στον Εβρο, στα ελληνοτουρκικά σύνορα, αποφάσισε το Yπουργικό Συμβούλιο τον περασμένο Αύγουστο, μετά από εισήγηση του αρμόδιου υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Ο κυβερνητικός σχεδιασμός βασίστηκε στην ταχεία και οικονομική κατασκευή, καθώς και στην ελάχιστη απαίτηση συντήρησης του.

Το έργο κατασκευής έχουν αναλάβει από κοινού οι 4 από τις 5 μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας, ενώ, το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 63 εκατομμύρια ευρώ περίπου και η παράδοσή του θα γίνει τμηματικά έως την προσεχή Άνοιξη.

ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Διαβάστε τις εξελίξεις για δολοφονίες που συγκλονίζουν και εγκλήματα που ανατριχιάζουν.