Πανελλήνιες 2012 Λατινικά: Συμβουλές, θέματα SOS

Ποια είναι τα θέματα SOS για τα Λατινικά στις Πανελλήνιες 2012; Διαβάστε τα SOS για να προετοιμαστείτε κατάλληλα.

Οι Πανελλήνιες 2012 συνεχίζουν με την εξέταση στο μάθημα των Λατινικών.

Τα προτεινόμενα θέματα, SOS για τα Λατινικά στις Πανελλήνιες 2012 είναι:

Α. ΚΕΙΜΕΝΑ

ΚΕΙΜΕΝΟ XLII: qui spem Catilīnae mollibus sententiis aluērunt coniurationemque nascentem non credendo
confirmavērunt; quorum auctoritātem secūti multi, non solum improbi verum etiam imperīti, si in hunc animadvertissem, crudeliter et regie id factum esse dicerent. Nunc intellego, si iste in Manliāna castra pervenerit, quo intendit, neminem tam stultum fore, qui non videat coniuratiōnem esse factam, neminem tam improbum, qui non fateātur.
ΚΕΙΜΕΝΟ XLIII: Num ad hostem vēni et captīva in castris tuis sum? In hoc me longa vita et infēlix senecta traxit, ut primum exsulem deinde hostem te vidērem? Qui potuisti populāri hanc terram, quae te genuit atque aluit? Non tibi ingredienti fines patriae ira cecidit? Quamvis infesto et mināci animo perveneras, cur, cum in conspectu Rōma fuit, tibi non succurrit: “intra illa moenia domus ac penates mei sunt, mater coniux liberique”? Ergo ego nisi peperissem, Rōma non oppugnarētur; nisi filium habērem, lībera in līberā patriā mortua essem. Ego nihil iam pati possum nec diu miserrima futūra sum: at contra hos, si pergis, aut immatūra mors aut longa servitus manet.
ΚΕΙΜΕΝΟ XLVI: Nec magis vituperandus est proditor patriae quam proditor commūnis utilitātis, aut commūnis
salūtis desertor propter suam utilitātem et salūtem. Ex quo fit, ut laudandus is sit, qui pro re publicā cadat, quod decet cariōrem nobis esse patriam quam nosmet ipsos.

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1. Να μεταφραστούν τα παραπάνω αποσπάσματα

2.α. Να γράψετε την πτώση που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
sententiis: την αφαιρετική ενικού
iste: τη γενική ενικού στο ίδιο γένος και την αιτιατική ενικού του ουδετέρου
exsulem: την αφαιρετική ενικού
moenia: τη γενική πληθυντικού
domus: την αιτιατική πληθυντικού
mater: τη γενική πληθυντικού
coniunx: τη γενική πληθυντικού
mei: τη γενική του ίδιου αριθμού
nihil: τη γενική ενικού
servitus: την αιτιατική ενικού
utilitatis: τη γενική πληθυντικού
β. mollibus, primum, liberā (δεύτερο), magis: Να γράψετε τον ίδιο τύπο στους άλλους βαθμούς.

3. α. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθέναν από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους:
potuisti: το ίδιο πρόσωπο της υποτακτικής παρατατικού
populari: το β΄ ενικό της προστακτικής ενεστώτα, το γ΄ πληθυντικό της προστακτικής μέλλοντα και το α΄
πληθυντικό της υποτακτικής ενεστώτα
genuit: το β΄ πληθυντικό της προστακτικής ενεστώτα και μέλλοντα στην ίδια φωνή
aluit: το β΄ ενικό της προστακτικής ενεστώτα και το γ΄ πληθυντικό της προστακτικής μέλλοντα στην ίδια
φωνή
cecidit: την αιτιατική ενικού του γερουνδίου
perveneras: το γ΄ ενικό της υποτακτικής ενεστώτα, παρατατικού και υπερσυντελίκου στην ίδια φωνή
peperissem: το α΄ ενικό της υποτακτικής παρακειμένου στην ίδια φωνή, την αφαιρετική ενικού του σουπίνου,
την αιτιατική πληθυντικού του θηλυκού της μετοχής παρακειμένου, το α΄ πληθυντικό της
υποτακτικής παρατατικού της άλλης φωνής, το β΄ ενικό της προστακτικής ενεστώτα στην ίδια
φωνή, το γ΄ πληθυντικό της προστακτικής μέλλοντα και το β΄ πληθυντικό της υποτακτικής
μέλλοντα στην ίδια φωνή (να διατηρηθεί το γένος του υποκειμένου)
fateatur: τους ενεργητικούς ονοματικούς τύπους
β. futura sum, laudandus sit: να αντικατασταθούν χρονικά στην υποτακτική.

4. “si pergis… manet”: να μετατρέψετε τον υποθετικό λόγο έτσι ώστε να δηλώνει ανοιχτή υπόθεση για το
παρελθόν και για το μέλλον, υπόθεση αντίθετη προς την πραγματικότητα για το παρόν και για το
παρελθόν, καθώς και υπόθεση δυνατή ή πιθανή.

5. Να βρείτε τον εξαρτημένο υποθετικό λόγο που υπάρχει σε ένα από τα τρία αποσπάσματα που σας
δόθηκαν, να τον μετατρέψετε σε ανεξάρτητο και να γράψετε το είδος του.

6. “qui spem Catilinae mollibus sententiis aluerunt coniurationemque nascentem non credendo
confirmaverunt”: να μετατρέψετε την πρώτη πρόταση της περιόδου σε μετοχή.

7. α. “ut laudandus is sit nobis”: να γίνει η παθητική σύνταξη ενεργητική.
β. “ut primum exsulem deinde hostem te viderem”, “qui pro re publica cadat”: να γράψετε το είδος
των παραπάνω δευτερευουσών προτάσεων και να αιτιολογήσετε την έγκλιση και το χρόνο εκφοράς
τους.
γ. “nascentem”: να αναλύσετε τη μετοχή σε δευτερεύουσα πρόταση

8. Να αναγνωριστούν συντακτικά οι υπογραμμισμένες λέξεις των αποσπασμάτων: quorum, ingredienti,
in conspectu, patriae, patriam.

Δείτε τα θέματα SOS για Λατινικά κάνοντας κλικ εδώ, εδώ.

Τα παραπάνω θέματα, SOS προτείνονται από το φροντιστήριο “Ορίζοντες” για τις καλύτερες λύσεις και απαντήσεις των παιδιών για τις Πανελλαδικές 2012.

Διαβάστε ποιες είναι οι συνταγές επιτυχίας για καλύτερες επιδόσεις μαθητών στις Πανελλήνιες 2012.

ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Δείτε πώς είναι σήμερα διάσημοι που μεσουράνησαν στο παρελθόν, πραγματικά αγνώριστοι!