Αμεσες αλλαγές στην είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών

Ποιες είναι οι άμεσες αλλαγές στην νέα ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών; Ποια είναι η στάση της Τρόικας απέναντι στη ρύθμιση αυτή;

Αρνητική εμφανίζεται η τρόικα απέναντι σε μια νέα ευνοϊκή ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, όπως προέκυψε από τις συζητήσεις που είχαν χθες οι εμπειρογνώμονες των τεχνικών κλιμακίων από την Ε.Ε., το ΔΝΤ και την ΕΚΤ με υπηρεσιακούς παράγοντες.

Κατά τη χθεσινή πρώτη ημέρα της επίσκεψής τους στην Ελλάδα και, ειδικότερα, στις επαφές που είχαν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ήταν σαφείς: Η εκτόξευση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στα 56,6 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012, από περίπου 40 δισ. ευρώ στο τέλος του 2011, απαιτεί άμεσες αλλαγές. Μάλιστα, τόνισαν ότι οι αλλαγές αυτές δεν θα πρέπει να αφορούν τόσο μια πιο ευνοϊκή ρύθμιση για τους φορολογούμενους, αλλά ένα καλύτερο προγραμματισμό από το φοροεισπρακτικό μηχανισμό.

Στο πλαίσιο αυτό, ζήτησαν επικαιροποιημένο προγραμματισμό εισπράξεως βεβαιωμένων εσόδων μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου και εκτιμήσεις για τα έσοδα του πρώτου τριμήνου του έτους. Παράλληλα, άφησαν να εννοηθεί ότι θα υπάρξει αναθεώρηση του προγράμματος ελέγχων και εισπράξεων που έχει συμφωνηθεί με το Μνημόνιο 3, όταν τεθεί σε εφαρμογή το νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, η ψήφιση του οποίου αναμένεται μέσα στο Μάιο.

Σε ό,τι αφορά την επικείμενη ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, επεσήμαναν πως, με δεδομένο ότι θα είναι κατά τεκμήριο πιο ευνοϊκή από την προηγούμενη, θα αναστείλει την αποπληρωμή των οφειλών ακόμη και σε εκείνους οι οποίοι βρίσκονται ήδη σε κάποια ρύθμιση. Τούτο, διότι, ακόμη και αυτοί που μπορούν να πληρώσουν, προτιμούν να περιμένουν ώστε να ευεργετηθούν από πιο ευνοϊκούς όρους.

Εδειξαν μεν να κατανοούν την αδυναμία εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων μεγάλης μερίδας των πολιτών, επέμειναν όμως στην εφαρμογή του νόμου για τις κατασχέσεις λογαριασμών, μισθών και συντάξεων, ακόμη και περιουσιακών στοιχείων. Ξεκαθάρισαν όμως, ότι αυτό δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για να μην πληρώνουν και αυτοί που έχουν την οικονομική δυνατότητα. Καταληκτικά, επεσήμαναν ότι επαφίεται στο φοροεισπρακτικό μηχανισμό «να επιλέγει σωστά πού προχωρά σε τέτοιου είδους ενέργειες, ώστε να μην γίνονται αδικίες, οι οποίες ρίχνουν ακόμη περισσότερο το φορολογικό ηθικό», όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν.

Σε ό,τι αφορά τις συνολικές δημόσιες δαπάνες, εμφανίστηκαν ικανοποιημένοι με τη συγκράτηση κατά περίπου 1 δισ. ευρώ, που καταγράφηκε το 2012. Υπογράμμισαν, πάντως, ότι οι πρωτογενείς δαπάνες, οι οποίες, με βάση τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους συγκρατήθηκαν κατά 445 εκατ. ευρώ, θα μπορούσαν να έχουν πάει ακόμη καλύτερα, αν το πρόγραμμα της διαθεσιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων, που προέβλεπε τη μετακίνηση περίπου 30.000 υπαλλήλων το 2012, προχωρούσε με βάση το χρονοδιάγραμμα. Επίσης, ζήτησαν στοιχεία για την εξέλιξη των οικονομικών σε φορείς Γενικής Κυβέρνησης (νοσοκομεία, οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης και ΟΤΑ), καθώς επίσης και για τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ.

Σημειώνεται ότι η στρατηγική για τη δημοσιονομική προσαρμογή, την οποία έχει αποδειχθεί η κυβέρνηση και περιέχεται στο μνημόνιο, αποβλέπει στη βελτίωση της είσπραξης των εσόδων για να διασφαλιστεί ότι το βάρος της προσαρμογής μοιράζεται δίκαια μεταξύ του ελληνικού πληθυσμού. Προς την κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει μία εκτενή στρατηγική αναμόρφωσης της φορολογικής διοίκησης, η οποία ήδη εφαρμόζεται. Οπως τονίζεται χαρακτηριστικά, «παραμένει επίσης η αναποτελεσματικότητα στις παρυφές τις Γενικής Κυβέρνησης -τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου, τους δήμους, τις δημόσιες επιχειρήσεις που δεν έχουν πλήρως εναρμονιστεί με την προσπάθεια προσαρμογής. Αυτή η προσπάθεια αντιμετώπισης της αναποτελεσματικότητας θα χρειαστεί μεταβολές στο υψηλό επίπεδο της απασχόλησης στο δημόσιο τομέα.

Η στρατηγική της κυβέρνησης στοχεύει στη μείωση των δαπανών αυτών, που αυξήθηκαν δυσανάλογα πριν από την κρίση. Παρά τα μέτρα που έχουν ληφθεί το 2010, η δαπάνη για συντάξεις ως ποσοστό του ΑΕΠ παρέμεινε υψηλή συγκριτικά με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Επιπρόσθετα, οι περισσότερες κοινωνικές μεταβιβάσεις δεν είναι στοχευμένες προς τα πιο φτωχά τμήματα της κοινωνίας».

H στρατηγική επικεντρώνεται στη βελτίωση της κυβερνητικής αποτελεσματικότητας. Ηδη έχουν μειωθεί οι λειτουργικές δαπάνες της Κεντρικής Κυβέρνησης τα τελευταία 2 χρόνια, αλλά υπάρχει ακόμα περιθώριο για περαιτέρω περικοπές και μείωση της σπατάλης, ιδίως στον κλάδο της Υγείας.

Δείτε ποιες είναι οι αλλαγές στην ρύθμιση των οφειλών των υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων.

ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Διαβάστε από τι κινδυνεύουν οι τραπεζικές καταθέσεις και τι ανακοίνωσαν οι τράπεζες.