Έκλεισε η Cyprus Airways: Γιατί δεν πετάνε πια οι Κυπριακές αερογραμμές

Γιατί έβαλε λουκέτο ξαφνικά και έκλεισε η αεροπορική εταιρεία Cyprus Airways; Τι συνέβη στις Κυπριακες αερογραμμές;

Σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες του «Φ» από Λευκωσία και Βρυξέλλες, αναμένεται η ανακοίνωση της απόφασης της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία θα χαρακτηριστούν ως μη συνάδουσες με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, οι κρατικές ενισχύσεις που δόθηκαν από την Κυβέρνηση στις Cyprus Airways, ύψους €104 εκατ. το 2012.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ταφόπλακα για τις Cyprus Airways που λειτουργούν από το 1947. Πρόκειται για δύο κρατικές ενισχύσεις, για τις οποίες αναμένεται διαφορετικό σκεπτικό απόρριψης. Η πρώτη, ύψους €31 εκατ. δόθηκε τον Φεβρουάριο του 2012 με αύξηση κεφαλαίου που κρίθηκε ότι δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις και η δεύτερη ως «δάνειο» ύψους €73 εκατ. τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου.

Η Επιτροπή κίνησε προκαταρκτική έρευνα τον Φεβρουάριο του 2012. Αμυδρές πιέσεις προς τις Βρυξέλλες, για αναβολή δημοσιοποίησης της απόφασης, δεν φέρνουν αισιοδοξία.

Στη χθεσινή συνεδρία του Διοικητικού Συμβουλίου μεταφέρθηκαν οδηγίες του υπουργού Οικονομικών ότι πρέπει η εταιρεία Cyprus Airways να κηρύξει απόψε αναστολή πτητικού προγράμματος για λόγους ασφάλειας –όπως έγραψε χθες ο «Φ».

Για τον λόγο αυτό μάλιστα, με οδηγίες του Χάρη Γεωργιάδη και πάλιν, καθορίστηκε έκτακτη νυκτερινή συνεδρία του Δ.Σ., παρά τη νομική συμβουλή που έλαβαν χθες τα μέλη του συμβουλίου να μη βιαστούν, αλλά να λάβουν αποφάσεις αφού μελετήσουν προσεκτικά την απόφαση των Βρυξελλών.

Αυτές τις μέρες παρατηρείται σημαντικά αυξημένη πληρότητα σε όλες τις πτήσεις. Προβλεπόταν να πραγματοποιηθούν 16 πτήσεις της Cyprus Airways, με τελευταία αυτή από την Αθήνα μετά τις 9:00 το βράδυ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», ο κυβερνητικός σχεδιασμός που έχει από εβδομάδες καθοριστεί, προβλέπει κλείσιμο της εταιρείας Cyprus Airways, με κήρυξη πτώχευσης, με «συνοπτικές διαδικασίες».

Ωστόσο, αναμένεται έντονη αντίδραση τόσο σε πολιτικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, από τους εργαζόμενους όπως και από πιστωτές και από αρκετές χιλιάδες κατόχους εισιτηρίων, εκ των οποίων αρκετές εκατοντάδες θα μείνουν σε ξένα αεροδρόμια με τα εισιτήρια στο χέρι. Σε μια τέτοια περίπτωση έντονων πιέσεων και αντιδράσεων, υπάρχει κυβερνητικό «σχέδιο Β», που προβλέπει ότι θα γίνει επίκληση ανεπάρκειας ασφάλειας πτήσεων της Cyprus Airways.

Σημειώνεται ότι η έκδοση της απόφασης από τις Βρυξέλλες, δεν σημαίνει αυτόματο κλείσιμο της εταιρείας Cyprus Airways, αλλά θεωρείται ξεκάθαρο ότι με βάση το κοινοτικό κεκτημένο δίνεται χρόνος δύο συν δύο μήνες για τις απαραίτητες ρυθμίσεις.

Από την άλλη, μεγάλοι πιστωτές είναι πλέον σε συναγερμό, ώστε να διορίσουν δικό τους παραλήπτη-διαχειριστή και να διεκδικήσουν το λαβείν τους από τα χρηματικά αποθέματα της εταιρείας Cyprus Airways που θα ξεκαθαρίσουν μετά τη νόμιμη προτεραιότητα αποζημιώσεων προς το προσωπικό. Ωστόσο, έχουν ήδη μελετήσει και προτίθενται να προχωρήσουν σε άμεσα νομικά μέτρα, ώστε να μην αφήσουν στο κράτος τα δικαιώματα του σήματος και του εμβλήματος των Κυπριακών Αερογραμμών, αλλά να τα αποκτήσουν ώστε από την πώλησή τους να λάβουν επίσης τα οφειλόμενα προς αυτούς.

Την ίδια ώρα, πάντως, η κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφή με ενδιαφερόμενους για την πώληση του εμβλήματος και του σήματος για τη δημιουργία νέας αεροπορικής εταιρείας, κάτι που θα διαφανεί το επόμενο διάστημα, αν και ήδη καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι σε περίπτωση απευθείας ανάθεσης θα υπάρξουν αντιδράσεις προς τις Βρυξέλλες που θα ζητούν διαδικασίες προσφορών.

Ανάλογες αντιδράσεις προς τις Βρυξέλλες, είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν σε περίπτωση έστω και άτυπων ή μέσω ανταλλαγμάτων, ανάθεση πτήσεων σε προορισμούς που πετούν οι Cyprus Airways. Αυτό θα μπορεί να γίνει από οποιαδήποτε ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία, χωρίς όμως ανταλλάγματα και με βάση καθαρά ανταγωνιστικούς όρους αν κρίνουν κάποιες αεροπορικές εταιρείες ότι τις συμφέρει, σημειώνουν ειδικοί. Που υπενθυμίζουν ότι για παράδειγμα οι πτήσεις προς Βρυξέλλες, σύντομα θα επιχορηγούνται από το κρατικό ταμείο, στη βάση διαδικασίας που διεξάγει το Υπουργείο Συγκοινωνιών με έγκριση της Ε.Ε.

Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης ανέφερε ότι υπάρχουν κάποιες πληροφορίες, οι οποίες δεν είναι θετικές. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι είναι καλύτερα να αναμένουμε τη δημοσιοποίηση της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ο κ. Χριστοδουλίδης ανέφερε ότι η κυβέρνηση είναι προετοιμασμένη για κάθε σενάριο και υπάρχει σχεδιασμός τόσο για το προσωπικό της εταιρείας όσο και για το επιβατικό κοινό.

Είπε επίσης ότι υπάρχει και σχεδιασμός από την κυβέρνηση για την ίδρυση σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα νέας εταιρείας Cyprus Airways.

Η κυβέρνηση εδώ και μήνες είχε αρχίσει τις προετοιμασίες προκειμένου να μετριάσει τις επιπτώσεις στην τουριστική κίνηση από ενδεχόμενο κλείσιμο των Cyprus Airways, ύστερα από απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε από την πλευρά του ο υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Γιώργος Λακκοτρύπης.

Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων στο πλαίσιο κοινής συνέντευξης Τύπου με το ΚΕΒΕ, ο κ. Λακκοτρύπης επεσήμανε πως ήδη οι Βρετανικές Αερογραμμές προγραμματίζουν τη διενέργεια πέντε επιπλέον πτήσεων από τον ερχόμενο Μάρτιο και ότι αυξήθηκε η αεροπορική σύνδεση με τη Γερμανία.

«Είναι εδώ και αρκετούς μήνες που άρχισε ο προγραμματισμός σε περίπτωση που υπάρξει αυτό το ενδεχόμενο να καλυφθεί αυτό το κενό. Αν προκύψει στην πορεία οποιοδήποτε άλλο κενό, σίγουρα θα είμαστε θέση να προχωρήσουμε σε συμφωνίες με άλλες αεροπορικές εταιρείες», ανέφερε στις δηλώσεις του ο κ. Λακκοτρύπης.

Επίσης, ο Υπουργός Οικονομικών ανέφερε ότι θα υπάρξει πλήρης διασφάλιση των εργαζομένων, οι οποίοι θα λάβουν το σύνολο των μισθών που δικαιούνται και το Ταμείο Προνοίας.

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών ανέφερε από την πλευρά του ότι είναι διασφαλισμένη η συνδεσιμότητα της χώρας από τις υφιστάμενες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο, ενώ πρόσθεσε ότι ξεκινούν άμεσα ενέργειες για την πιθανότητα δημιουργίας μιας νέας ιδιωτικής εταιρείας που θα φέρει το όνομα και το λογότυπο των Cyprus Airways.

Δείτε ποια είναι η πρόταση της Ryanair για μεταφορά τουριστών στην Ελλάδα και ποιες αεροπορικές εταιρείες συγχωνεύονται.

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του ΚΕΒΕ, Φειδίας Πηλείδης, επικαλέστηκε τις σχετικές διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης και εκτίμησε πως δεν αναμένεται να επηρεαστεί η επιχειρηματικότητα από ενδεχόμενο κλείσιμο των ΚΑ.

«Πιστεύω ότι δεν θα επηρεαστεί σημαντικά η επιχειρηματικότητα στην Κύπρο λόγω του ότι οι διαβεβαιώσεις από την Κυβέρνηση είναι ότι θα υπάρξει σχεδιασμός για να συνεχίσουν οι επαρκείς συγκοινωνίες που υπάρχουν σήμερα και για το επιβατικό κοινό και για τους επιχειρηματίες και για τις εξαγωγές/εισαγωγές εμπορευμάτων», είπε.

Εξάλλου, ο κ. Λακκτρύπης είπε ότι το μεγαλύτερο θέμα που απασχολεί τον τουρισμό είναι η ισοτιμία του ρουβλιού με το ευρώ, όχι τόσο η υποχώρηση της αξίας του ρωσικού νομίσματος, όσον η σταθεροποίηση της κατάστασης.

Πρέπει, είπε, να υπάρξει σταθεροποίηση της κατάστασης για να μπορέσει κάποιος να κάνει τον προγραμματισμό.

Σημειώνοντας πως η ρωσική αγορά χαρακτηρίζεται από καθυστερημένες κρατήσεις, ο κ. Λακκοτρύπης είπε πως «έχουμε ακόμη ενώπιόν μας ένα με δύο μήνες για να σταθεροποιηθεί η κατάσταση για να μπορέσουμε να αντιδράσουμε».

«Είμαστε σε επαφή με τους μεγάλους Ρώσους διοργανωτές ταξιδίων, αναμένοντας και τις δικές τους θέσεις αφού σταθεροποιηθεί η κατάσταση», τόνισε.

Σωστούς χειρισμούς ζητούν ΣΥΝΥΚΑ και ΠΑΣΥΠΙ

Ο Πρόεδρος της ΣΥΝΥΚΑ, Βαγγέλης Μαππουρίδης δήλωσε ότι οι εργαζόμενοι στις Κυπριακές Αερογραμμές πιστεύουν ότι σε περίπτωση κατά την οποία η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι αρνητική, το κράτος μπορεί να διαχειριστεί το θέμα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είπε, δεν πρόκειται να ζητήσει να εξοφληθεί το χρέος την επόμενη και κάλεσε την Κυβέρνηση να διαχειριστεί σωστά το θέμα, προκειμένου να κερδίσει χρόνο μέχρι να λάβει τις τελικές της αποφάσεις.

Ο Γραμματέας της συντεχνίας των πιλότων (ΠΑΣΥΠΙ), Χρύσανθος Χατζηχρυσάνθου είπε ότι σε περίπτωση που η απάντηση είναι αρνητική οι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δίνουν χρόνο τεσσάρων μηνών για να καταχωρηθεί έφεση.

Είπε ακόμα ότι υπάρχει περίοδος δέκα χρόνων για να γίνει η αποπληρωμή των όποιων ποσών κρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι έχουν δοθεί παράνομα. Εάν γίνει σωστή διαχείριση της εταιρείας, είπε, οι Κυπριακές Αερογραμμές μπορούν να επιβιώσουν.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΓΡΑΨΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Κάνε Like στο Fimes.gr