Δημόσιοι υπάλληλοι, αξιολόγηση: Ποια τα 6 στάδια. Πώς θα επεμβαίνει η κοινωνία

Πώς θα γίνεται η αξιολόγηση των Δημοσίων υπαλλήλων σύμφωνα με το νέο σύστημα; Πώς θα επεμβαίνει η κοινωνία στο σύστημα αυτό;

Σε έξι στάδια θα πραγματοποιούνται η επιλογή προϊσταμένων και η αξιολόγηση του προσωπικού του Δημοσίου, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που επεξεργάζεται το υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, το οποίο βρίσκεται στην τελική ευθεία και αναμένεται να δοθεί σε διαβούλευση τις επόμενες ημέρες.

Σύμφωνα με την “Ημερησία”, το υπουργείο προσανατολίζεται να ακολουθήσει το γαλλικό μοντέλο, θεσμοθετώντας ακόμα και ψηφοφορία με κάλπες για την επιλογή των δύο καλύτερων ανά τμήμα ή διεύθυνση. Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται διατάξεις για την επιλογή προϊσταμένων, την αξιολόγηση του προσωπικού και τη στοχοθεσία υπαλλήλων και τμημάτων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους», το νέο σύστημα αναμένεται να αλλάξει ριζικά και τον τρόπο επιλογής προϊσταμένων και αξιολόγησης του προσωπικού, πάνω στα οποία θα χτιστεί το νέο σύστημα στοχοθεσίας.

Το σχέδιο για το νέο σύστημα αξιολόγησης θα περιλαμβάνει «βαθμολόγηση» των υπαλλήλων από τους προϊσταμένους και τους υφισταμένους, με την ενεργοποίηση θεσμών άμεσης δημοκρατίας αλλά και αξιολόγηση των υπηρεσιών από την κοινωνία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, με το νέο σύστημα αξιολόγησης οι υπάλληλοι του Δημοσίου θα «βαθμολογούνται» σε έξι στάδια:

  1. Με αντικειμενικά κριτήρια, στα οποία θα περιλαμβάνονται η προϋπηρεσία τους, οι σπουδές και τα σεμινάρια στα οποία συμμετείχαν, η γνώση ξένων γλωσσών και η κατοχή μεταπτυχιακών ή διδακτορικών τίτλων.
  2. Με συνέντευξη, την οποία θα παραχωρούν σε ειδικές επιτροπές με τη συμμετοχή του ΑΣΕΠ. Η συνέντευξη θα πραγματοποιείται με βάση τα διεθνή πρότυπα, με τη συμμετοχή μελών του ΑΣΕΠ, ενώ θα μαγνητοφωνείται και θα υπάρχει δυνατότητα ένστασης, καθώς θα είναι ανοιχτή και θα παρακολουθείται και από τους ανθυποψηφίους των ερωτωμένων.
  3. Με γραπτές εξετάσεις. Το υπουργείο εξετάζει το ενδεχόμενο να θεσμοθετήσει γραπτές εξετάσεις μόνο για την επιλογή τμηματαρχών.
  4. Με τεστ ψυχομετρικών στοιχείων. Οι υποψήφιοι προϊστάμενοι αλλά και οι υπόλοιποι δημόσιοι υπάλληλοι θα αξιολογούνται μέσω τεστ ερωτήσεων που θα έχουν καταρτιστεί από ειδικούς για την ψυχική τους ισορροπία.
  5. Από τους υφισταμένους τους μέσω ψηφοφορίας σε επίπεδο τμήματος ή διεύθυνσης τόσο για την ανάδειξη των καλύτερων υπαλλήλων όσο και για όσους θέσουν υποψηφιότητα για θέσεις ευθύνης. Στην περίπτωση αυτή το υπουργείο εξετάζει διάφορα μοντέλα, μεταξύ των οποίων και το μοντέλο της ψηφοφορίας των δύο καλύτερων υπαλλήλων ανά τμήμα ή διεύθυνση από τους υπαλλήλους. Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας θα συγκρίνονται με την αξιολόγηση των προϊσταμένων και οι τρεις καλύτεροι θα έχουν τη δυνατότητα ταχύτερης εξέλιξης. Παράλληλα οι προϊστάμενοι θα βαθμολογούνται από τους υφιστάμενους τους.
  6. Από την κοινωνία. Το υπουργείο επεξεργάζεται μοντέλα κοινωνικού ελέγχου της δημόσιας διοίκησης που ισχύουν στο εξωτερικό, όπου οι πολίτες μπορούν να αποστέλλουν σχόλια και παρατηρήσεις σχετικά με την αποδοτικότητα των δημοσίων υπηρεσιών.

Με το νέο σύστημα αποσυνδέονται οι αποδοχές από την αξιολόγηση του προσωπικού, ενώ η «βαθμολογία» των υπαλλήλων δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Σε περίπτωση που ένας υπάλληλος λάβει αρνητική βαθμολογία, μέσω της συνέντευξης θα αναζητούνται τρόποι βελτίωσης της αποδοτικότητάς του είτε με μετεκπαίδευση είτε με τη μετάταξή του σε άλλη θέση, όπου θα μπορεί να αποδώσει περισσότερο. Η θετική αξιολόγηση θα επιφέρει την έμμεση αύξηση του μισθού, όταν απελευθερωθεί το σύστημα βαθμολογικής εξέλιξης στο Δημόσιο.

Πάντως, μέχρι τώρα ισχύει το μεταβατικό στάδιο επιλογής προϊσταμένων στο Δημόσιο, όπου η τοποθέτηση σε θέση ευθύνης γίνεται με απόφαση ανάθεσης καθηκόντων.

Η φιλοσοφία του νέου συστήματος ωστόσο, θα αφορά την «κυκλική αξιολόγηση» ή «αξιολόγηση 360 μοιρών», η οποία θα πραγματοποιείται τόσο από τους προϊσταμένους προς τους υπαλλήλους όσο και από τους υφισταμένους στις ανώτερες διοικητικές βαθμίδες.

ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Διαβάστε από τι κινδυνεύουν οι τραπεζικές καταθέσεις και τι ανακοίνωσαν οι τράπεζες.