Σκλαβενίτης: Πόσο αντέχει πραγματικά τη διάσωση Μαρινόπουλου

H ώθηση σε τζίρο, κερδοφορία και ταμειακές ροές από την εξαγορά Makro και Χαλκιαδάκη το 2015.

Πώς ενίσχυσε τα έσοδα με ταυτόχρονη μείωση αποθεμάτων.

Γιατί είναι δύσκολο και φιλόδοξο το στοίχημα της Μαρινόπουλος.

Τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει με 125 εκατ. ευρώ τη διάσωση της Μαρινόπουλος, αποκτώντας το σύνολο σχεδόν των περιουσιακών της στοιχείων μαζί με τις υποχρεώσεις, έχει ο όμιλος Σκλαβενίτη, όπως δείχνουν τα οικονομικά στοιχεία της χρήσης 2015.

Η αλυσίδα, που εξαγόρασε κατά την περσινή χρονιά το 100% της Makro Cash and Carry (σ.σ. μετονομάσθηκε σε Mart Cash and Carry) και το 60% της Χαλκιαδάκης, έκλεισε τη χρήση με ενοποιημένες πωλήσεις 1,74 δισ. ευρώ έναντι 1,24 δισ. ευρώ το 2014.

Το μικτό περιθώριο υποχώρησε οριακά στο 23,8% από 25,1%, αλλά τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων υπερδιπλασιάστηκαν, φθάνοντας στα 59,57 εκατ. ευρώ από 28,77. Αν προστεθούν και οι αποσβέσεις, τα EBITDA φθάνουν στα 84 εκατ. ευρώ έναντι 50 εκατ. ευρώ το 2014. Το περιθώριο EBITDA διαμορφώνεται στο 4,75%, βελτιωμένο σε σχέση με το 2014 (4%).

Τα προ φόρων κέρδη εκτινάχθηκαν στα 41,8 εκατ. ευρώ (16 εκατ. το 2014) και τα καθαρά μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στα 25,6 εκατ., εκ των οποίων τα αναλογούντα σε μετόχους μειοψηφίας ανέρχονται σε 3 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις του κατά 500 εκατ. ευρώ, χάρη και στις δύο εξαγορές, ενώ την ίδια στιγμή τα αποθέματά του μειώθηκαν κατά 4 εκατ. ευρώ (!) και οι απαιτήσεις από πελάτες αυξήθηκαν μόλις κατά 13,5 εκατ. ευρώ.

Ο δανεισμός του ομίλου (συμβάσεις leasing, μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες δανειακές συμβάσεις) ανήλθε στα 318,25 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 45 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της εξαγοράς της Makro Cash and Carry καλύφθηκε από την πώληση και ενοικίαση ιδιόκτητων καταστημάτων της στην Grivalia έναντι 60 εκατ. ευρώ.

Η αύξηση τζίρου και κερδοφορίας σε συνδυασμό με τη διατήρηση χαμηλών αποθεμάτων, τη συγκράτηση των απαιτήσεων και την αύξηση των υποχρεώσεων προς προμηθευτές κατά 20 εκατ. οδήγησαν σε εκτίναξη των ταμειακών διαθεσίμων στα 113,68 εκατ. ευρώ από 32,5 εκατ. το 2014.

Έτσι ο καθαρός δανεισμός διαμορφώνεται στα 204,65 εκατ. ευρώ έναντι 241,6 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν. Τα καθαρά δάνεια αντιστοιχούν σε 2,43 φορές το EBITDA του 2015, επίδοση ισχυρή σε περίοδο παρατεταμένης και μεγάλης ύφεσης.

Το δύσκολο και φιλόδοξο στοίχημα με Μαρινόπουλο

Το ύψος των ταμειακών διαθεσίμων σε συνδυασμό με τον χαμηλό, σχετικά, δανεισμό και την ικανότητα της Σκλαβενίτης να δημιουργεί ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες εκτιμάται ότι θέτουν τις βάσεις για να πάρει η αλυσίδα το μεγάλο στοίχημα διάσωσης της Μαρινόπουλος.

Το σχέδιο, που ενέκριναν οι τράπεζες, προβλέπει ότι το σύνολο, σχεδόν, της Μαρινόπουλος θα περάσει σε μια νέα εταιρεία, με νέο ΑΦΜ, η οποία θα ελέγχεται κατά 100% από τη Σκλαβενίτης. Η τελευταία δεσμεύεται να βάλει άμεσα 70 εκατ. ευρώ στη νέα εταιρεία και άλλα 55 εκατ. ευρώ στον δεύτερο χρόνο λειτουργίας της.

Επιπρόσθετα, οι τράπεζες συμφώνησαν να δανειοδοτήσουν τη νέα εταιρεία με 360 εκατ. ευρώ. Το δάνειο θα είναι δεκαετές, πληρωτέο εξ ολοκλήρου στη λήξη του, με επιτόκιο μόλις 1,5%. Ως εκ τούτου το χρηματοοικονομικό κόστος για μια δεκαετία θα είναι κλειδωμένο σε χαμηλά επίπεδα.

Τα 485 εκατ. ευρώ (360 εκατ. δανεισμός και 125 εκατ. που θα βάλει η Σκλαβενίτης) θα χρησιμοποιηθούν από τη νέα εταιρεία για κεφάλαιο κίνησης και εξόφληση μέρους των υποχρεώσεών της προς προμηθευτές ενώ αναμένεται να επιβληθεί κούρεμα απαιτήσεων της τάξης του 50%. Το τελικό ύψος του κουρέματος όπως και οι λεπτομέρειες της συμφωνίας θα κριθούν από το εν εξελίξει due diligence που διενεργεί η Σκλαβενίτης στη Μαρινόπουλος.

Ζητείται ταχεία επάνοδος σε κανονικότητα

Το μεγάλο στοίχημα για τη Σκλαβενίτης, εφόσον επιτευχθεί συμφωνία της πλειοψηφίας των πιστωτών και το δικαστήριο κάνει αποδεκτό το σχέδιο διάσωσης, είναι η ταχεία επάνοδος της Μαρινόπουλος σε κανονικότητα. Να υπάρξει δηλαδή γρήγορη τροφοδοσία των καταστημάτων με προϊόντα, ώστε να επιστρέψουν σταδιακά και οι πελάτες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σχεδιασμός της Σκλαβενίτης είναι η νέα εταιρεία να ξεκινήσει τη δραστηριότητά της με συνολικές υποχρεώσεις που δεν θα ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, όσες περίπου και οι πωλήσεις που εκτιμάται ότι θα επιτευχθούν.

Πρόκειται για φιλόδοξο στοίχημα, με δεδομένο ότι η πελατεία της Μαρινόπουλος έχει μεταφερθεί σε άλλες αλυσίδες super market και υπάρχει πάντα η δυσκολία της επιστροφής. Δεν είναι τυχαίο ότι σε αντίστοιχα, αν και μικρότερου μεγέθους deals διάσωσης, η ροή επιστροφής πελατών παραμένει χαμηλότερη των αρχικών εκτιμήσεων.

ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Διαβάστε τι ετοιμάζουν Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος, LIDL, My Market για να επικρατήσουν στη μάχη των σούπερ μάρκετ.